Pedagógiai megközelítések
A sajátos nevelési igényű tanulók többségi osztályokban való támogatása inkluzív megközelítést igényel, különös figyelmet fordítva az osztályban részt vevő valamennyi tanuló igényeire.
Ez a befogadó pedagógia azzal kezdődik, hogy megértjük, hogy minden ember egyedülálló egyén, aki különböző korábbi tanulási tapasztalatokat hoz az osztályterembe. A differenciálás egy másik személyre szabott megközelítés, amely elismeri a tanulók osztálytermi különbségeit, ami azt jelenti, hogy a tanárok érdemi és hatékony tanulási stratégiákat tudnak biztosítani igényeik kielégítésére.
Inkluzív pedagógia: Speciális igények kezelése az osztályteremben >> (Lani Florian szakértői cikke)
Az inkluzív oktatás előmozdítása az osztálytermekben >>
Differenciálás és személyre szabott tanulás a sajátos nevelési igényű tanulók számára >>
A sajátos nevelési igényű tanulók és tanárok támogatása
A neurodiverzitás felkarolása olyan környezetet teremt, amelyben minden tanuló és tanár úgy érzi, hogy értékelik, és képes teljes potenciálját kiaknázni. Megvizsgáltuk, hogyan lehet támogatni mind a neurodivergens tanárokat, mind a tanulókat az osztályteremben. Azt is megvizsgáltuk, hogy a kisegítő technológia hogyan segítheti a fogyatékossággal élő és tanulási nehézségekkel küzdő tanulókat abban, hogy ugyanazokhoz a lehetőségekhez férjenek hozzá, mint társaik.
Szembeszállni a különbözőségeinkkel: neurodiverzitással rendelkező tanulók és tanárok >>
Kisegítő technológia az akadálymentes oktatásért >>
Bevált jó gyakorlatok
Megvizsgáltak néhány bevált jó gyakorlatot is, például az Erasmus+ programot, az eTwinning programot és az Európai Innovatív Tanítási Díjat, ahol az iskolák innovatív és holisztikus tanulási módszereket alkalmaznak a sajátos nevelési igényű tanulók oktatásának és jóllétének javítása érdekében.
A sajátos nevelési igényű tanulók jóllétének és szociális készségeinek javítása >>
Európai Innovatív Tanítási Díj (EITA) projektek a sajátos nevelési igényű tanulók számára >>
És közelebbről megvizsgálták a hollandiai Eindhovenben található Helder havo/vwo iskolát, hogy megtudják, hogyan használják fel a speciális támogatást az autizmus spektrummal rendelkező tanulók sikeréhez.
Általános iskola speciális támogatással >>
Tekintse meg újra az ESEP webináriumokat
Az eTwinningezőknek szóló webinárium azt vizsgálta, hogy az újonnan kiadott Universal Design for Learning (UDL) 3.0 keretrendszer segítségével hogyan javítható az inkluzivitás az eTwinning projektekben. Megvizsgálták az UDL három alapelvét – Elkötelezettség, Képviselet és Action & Kifejezés –, valamint azt, hogy hogyan alakíthatják át az együttműködési projekteket annak érdekében, hogy jobban megfeleljenek valamennyi tanuló igényeinek.
Ez a webinárium-sorozat a neuroatipikus és sajátos nevelési igényű tanulók azonosítására, megértésére és támogatására irányuló stratégiákat vizsgálta, beleértve a tanár és a szülő közötti együttműködés jelentőségét is.
Végül gyakorlati stratégiákat és ötleteket dolgoztak ki a tanárok számára, hogy hatékonyan támogassák a speciális oktatási igényű (SEN) diákokat az inkluzív osztálytermi környezetben.
Az Európai Bizottság webináriuma a sajátos nevelési igényű tanulók támogatásáról >>
Forrás: school-education.ec.europa.eu