Az iskolák előmozdíthatják az inkluzív, biztonságos és tiszteletre épülő közösségeket, amelyek csökkentik a polarizációt, valamint mérséklik a megfélemlítést és az erőszakot.
A dezinformáció, a közösségi médiában megjelenő ellenségesség és a növekvő társadalmi-gazdasági szakadékok komoly problémává tették az oktatási környezet polarizálódását. A növekvő feszültségek befolyásolják a tanulók azon képességét, hogy átgondolt, udvarias beszélgetésekben vegyenek részt. A megfélemlítés és az erőszak továbbra is széles körben elterjedt probléma az iskolákban, és jelentős negatív hatást gyakorolhat a fiatalok tanulmányi eredményeire és általános jóllétére.
E kérdések kezelése érdekében alapvető fontosságú, hogy megértsük azok mögöttes okait, beleértve a társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségeket, a mentális egészségügyi segítségnyújtás hiányát, a gyűlöletbeszédet és a sztereotípiákat.
A párbeszéd depolarizálása az oktatásban
A diákok médiaműveltségének és kritikai gondolkodási képességeinek fejlesztése az első lépés a civil diskurzus felé. A tanulók felvilágosítása az internetes források pontosságának értékeléséről és a sztereotípiák negatív következményeinek azonosításáról csökkentheti a megkülönböztető és konfliktust generáló nyelvhasználatot. A szabadon folyó, szervezett osztályviták ösztönzése a vitás témákban segíthet abban, hogy a tanulók rendelkezzenek azokkal a készségekkel, amelyekre szükségük van a kényes helyzetek egészséges kezeléséhez.
A tanároknak megfelelő eszközökre és technikákra van szükségük ahhoz, hogy a nehéz vitákat vezessék, enyhítsék a feszültségeket, és segítsék a tanulókat abban, hogy megértsék a saját nézőpontjuktól különböző véleményeket. „A párbeszéd depolarizálása: hogyan lehet enyhíteni a feszültségeket az oktatásban?” című tanulmányukban a szakértők olyan stratégiákat javasoltak, mint például a helyreállító beszélgetések és a multikulturális csereprogramok, amelyek segítik a tanulókat az empátia és a megértés fejlesztésében.
A megfélemlítés és az erőszak kezelése az iskolákban
A megfélemlítés kezelésének és megelőzésének fontos módja egy olyan befogadó iskolai légkör kialakítása, amelyben a kedvesség és a tisztelet alapvető elvek. A tanulók empátia, önkontroll és konfliktusmegoldási készségeket szerezhetnek bizonyítékokon alapuló gyakorlatok, például szociális-érzelmi tanulás révén. A tanárokat, szülőket és gyermekeket bevonó együttműködési stratégiák szintén segíthetnek a megfélemlítés elleni egységes front kialakításában.
A COFACE Families Europe iskolai zaklatás kezeléséről szóló e-tanulási tanfolyama jó példa arra, hogyan lehet gyakorlati képzést nyújtani az oktatóknak a zaklatás felismeréséről és kezeléséről annak érdekében, hogy mindenki számára biztonságosabb és egészségesebb munkahelyek jöjjenek létre.
Webináriumunk címe: „A megfélemlítés és az erőszak kezelése az iskolákban: a kiváltó okok azonosítása és a hatékony megoldások megvitatása”, amely a kutatás által támogatott technikák fontosságára összpontosít az iskolai erőszak csökkentése szempontjából. A résztvevőknek hatékony taktikákat is kínáltak a megfélemlítés enyhítésére, valós példák alapján.
Forrás: school-education.ec.europa.eu