Hazánkat Mák Éva pedagógus képviselte, aki angol nyelvet tanít az Erzsébetvárosi Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Művészeti Szakgimnáziumban, továbbá mentorálási és Erasmus koordinátori feladatokat is ellát az intézményben. Az alábbiakban Éva személyes beszámolóját közöljük az eseményről.
Az eTwinning Program keretében 2024 éves témájaként a Well-being in school, azaz a jó iskolai közérzet (egészséges, biztonságos és támogató tanulási környezetek) kérdéskört hirdették meg a nemzetközi közösség számára, ezért az Iskolai Együttműködés a Duna régióban című konferencia és továbbképzés ehhez a témához kapcsolódott.
A tizenkét európai országból - Ausztria, Bosznia-Hercegovina, Bulgária, Csehország, Horvátország, Magyarország, Moldova, Németország, Románia, Szerbia, Szlovákia, Szlovénia - érkező pedagógusok hálózatépítés céljából 2024. június 12-14. között találkoztak az ausztriai Krems-ben. A nemzetközi szemináriumon - ahol az eTwinning projektek a tanítási folyamatba való integrációja volt a cél - kiemelt szerepet kapott az osztrák-moldovai szakmai együttműködés is.
1. nap
A rendezvény első programja egy hálózatépítés célú svédasztalos vacsora volt.
2. nap
A nemzetközi szeminárium második napját Ursula Panuschka, az OeAD-GmbH[1] Osztrák Nemzeti Erasmus+ Oktatási Ügynökségének képviselője nyitotta meg beszédével. Ezt követően Jürgen Schick, az Osztrák Szövetségi Köztársaság Oktatási, Tudományos és Kutatási Minisztérium területi koordinátora tartott előadást "Befektetés az emberekbe és a készségekbe" címmel.
A csoporton belüli ismerkedésre a Find someone who jégtörő játék adott alkalmat. Ezt követte Rebecca Thorne, a Duna Régió és Közép-Európa Intézet kutatóasszisztense aki „Az oktatás energetizálása a Duna régióban” címmel tartott előadást.
A délelőtt folyamán az eTwinning program megismerésére is lehetőséget kaptak a résztvevők. Tapasztalati háttérnek megfelelő - kezdő- vagy haladószintű - csoportban folyt a szakmai munka. Az ebéd előtti utolsó előadásként Renate Gerber, eTwinning nagykövet mutatta be eTwinning Nemzeti Minősítési címet elnyert jógyakorlatát.
A kép forrása: eTwinning-Österreich Facebook oldal
A délután egy részében a rendezvényen résztvevő pedagógusok új szerepkörben, előadóként is megismerkedtek egymással. A szervezők a konferenciát megelőzően Canva és digipad alkalmazásokkal digitális plakátokat hoztak létre a már meglévő projekt ötletekhez. Ehhez kapcsolódóan a konferencia pedagógus résztvevői rövid előadásban mutatták be elképzeléseiket.
Magyarország képviseletében a Folyó, amelyen osztozunk címmel foglaltam össze a Duna régió országainak együttműködésére épülő környezetvédelmi fenntarthatóságú, kulturális örökségvédelem és európai nyelvek témáihoz kapcsolódó ötletcsomagot.
Ezt a programot a kisváros gyalogos felfedezése követte, majd közös vacsora a helyi gasztro-kulturális örökséghez kapcsolódva, a Hofbräu étteremben.
3.nap
Ezután a résztvevő pedagógusok különböző munkacsoportokban dolgozták ki projektötleteiket, illetve azok további részleteit miközben hasznosíthatták a konferencián elsajátított ismereteket az Európai Iskolai Oktatási Platform (ESEP) felület használatával kapcsolatban (forrás: school-education.ec.europa.eu/en/my-twinspaces).
Az esemény a projektek kreatív módon való bemutatásával ért véget, amelyek mind a hálózatépítő tevékenységek során indultak el.
Értékelés:
A nemzetközi szemináriumnak otthont adó Steigenberger Hotel & Spa szálloda komplexum az osztrák turisztikai és szabadidős ökocím tulajdonosaként a minőség és a környezettudatosság iránt vállalt elkötelezettséget. A környező szőlőültetvények és kellemes mikroklíma, a gyalogos és kerékpáros és kocogó útvonalak könnyű megközelíthetősége mellett a helyi gyógyfürdő színvonalas szolgáltatásai biztosították a well-being témakör gyakorlati megvalósítását (forrás: hrewards.com/hu/steigenberger-hotel-spa-krems).
A szeminárium gondolkodásformáló és érdekes élmény volt számomra. Különlegességét az adta számomra, ahogyan a szálloda elvi környezettudatossági célkitűzései a gyakorlatban is megvalósultak. A szeminárium hatékony időbeosztása mellett a nyugodt légkört emelném ki. Az esemény hasznosnak bizonyult számomra mert nemzetközi ismeretségeket köthettem, gyakorlati tapasztalatot szerezhettem hálózatépítésben, azonnali projektötletek kidolgozásában, az intézményi háttér profiljához kapcsolódó projekt indításában.
Külön öröm számomra, hogy öt ország részvételével új projektünk indult a Well-being témakörben Bulgária, Moldova, Szerbia, Románia pedagógusaival együttműködésben.
Hálás vagyok, mert a nyugodt hangulatú és jól szervezett esemény nemcsak arra nyújtott lehetőséget, hogy változatos szakmai és közösségi programokon vegyek részt, hanem olyan emberekkel is találkozhattam, akik a későbbiekben szakmai partnerekké és barátokká válhatnak, hosszútávon fenntartható emberi kapcsolatokká érhetnek az életemben.
A kép forrása: eTwinning-Österreich Facebook oldal
[1]OeAD-GmbH: Ausztriai Oktatási és Nemzetköziesítési Ügynökség