![]()
A legkisebbek és a digitális média
A Saferinternet.at ausztriai portál pedagógusoknak, szülőknek és minden gyermekkorosztálynak kínál jól használható tartalmakat a biztonságos internethasználattal és médiaműveltséggel kapcsolatban, kezdve a legkisebbekkel, akiknek a digitális eszközök szintén hozzátartoznak a hétköznapjaikhoz. Mielőtt óvodába kerülnének, már tudják, hogyan kell „megsimítani” a mobilt, vagy hogyan léphetnek tovább a következő videóra. Ezért fontos, hogy minél hamarabb tudatosan nyomon kövessük és segítsük őket a médiahasználatban, mert annál inkább fel tudjuk készíteni őket azokra a kihívásokra, amelyeket a digitális eszközök hoznak létre.
Egy 2019-es, 400 fős online és telefonos megkérdezés formájában lefolytatott szülői felmérés eredményeit az alábbi infografika foglalja össze (forrás: Saferinternet.at):

Ebből kitűnik, hogy
a szülők 30 %-a már a születendő gyermekről is oszt meg fotókat, és mintegy a
megkérdezettek fele hetente egyszer vagy többször küld másoknak fotókat
a gyermekéről. Azok a gyerekek, akik 0 és 6 éves koruk között online tevékenységeket folytatnak,
átlagosan egy éves korukban kerültek először kapcsolatba internethasználatra alkalmas eszközökkel, 72 %-uk pedig egy évesnél fiatalabb volt. Az
óvodás korosztályú gyermekek egy tizedénél a videónézés az elalvási rituálé része. A
gyermekek több mint egyharmada egyedül is tudja kezelni a digitális eszközt és egynegyedük napi szinten használja, leginkább a tabletek és okostelefonok kedveltek, amelyek az esetek felében a szülők sajátjai, de
a gyerekek 22 %-ának saját eszköze van.
És hogy mire használják az eszközöket a gyerekek?
A legkisebbek (0-2 évesek)
képeket nézegetnek és másokkal beszélnek, a
nagyobbak (3-6 évesek)
játszanak, videót néznek és zenét hallgatnak.
Hogy látják ezt a szülők? Háromnegyedük szerint nagy szerepe van a szülői személyes példamutatásnak, és 35 %-uk szeretné, ha gyermeke kevesebb időt töltene digitális eszközökkel. Csak 18 % nyilatkozott úgy, hogy könnyen tud a gyermek számára megfelelő applikációkat találni, a szülők egyötödének pedig lelkiismeret-furdalást okoz, hogy a gyermeke csendben elfoglalja magát az interneten. Többféle módon próbálják a szülők a gyermek digitális eszközhasználatát befolyásolni, így például a megkérdezettek mintegy fele csak szülői felügyelettel engedélyezi, 44 százalékuk időben korlátozza, ennél valamivel kevesebben alkalmaznak beállításokat az eszközön, és egyharmaduk állítja, hogy beszél a gyermekével az eszközhasználat okozta kihívásokról.
10 tipp óvodapedagógusoknakMár az óvodás korosztály is gyakran használ digitális eszközöket. A német nyelvű Saferinternet.at portál ezért óvodapedagógusoknak is számos segédanyagot kínál a témával kapcsolatban, köztük ezt a tíz tippet.
1. Fogadjuk el a digitális médiát!A mobiltelefon, tablet és társaik fontos szerepet játszanak a gyerekek életében. Minél fogékonyabbnak mutatkozunk, annál könnyebben meg tudjuk beszélni a digitális világgal kapcsolatos fontos témákat és segíthetünk elkerülni a kockázatokat.
2. Támogassuk a gyerekek önálló tevékenységeit!A gyerekeknek meg kell tanulniuk eligazodni a digitális világban. Ehhez nemcsak öntudatosnak kell lenniük, de a felnőttek támogatására is szükségük van.
3. Építsünk hidakat a virtuális világ és a valóság között!Beszéljünk a gyerekekkel azokról a médiatartalmakról, amelyekkel találkoznak, vagy amelyeknek fogyasztói. Legyünk nyitottak és mutassunk érdeklődést! Így a gyerekek megtanulják, hogy probléma esetén is fordulhatnak hozzánk.
4. Tartsuk a kapcsolatot a szülőkkel!Próbáljunk segíteni a szülőknek és mutassuk meg nekik a digitális eszközök használatának különböző lehetőségeit, hiszen egy csónakban evezünk! Ebben segíthet egy szülői értekezlet, amelynek a digitális média a témája.
5. Mutassunk példát!A gyerekek elsősorban a felnőttek példáját követve tanulják meg, hogy hogyan kell felelősséggel használni a digitális eszközöket és ez hogyan válhat pozitív élménnyé. Mutassuk meg a gyerekeknek azt is, hogy veszélyek és kockázatok esetén mi a teendőjük.
6. Alkossunk szabályokat!Ezek nemcsak segítenek nekünk szabályozni a digitális eszközök használatát, hanem az önreflexiót is lehetővé teszik – hiszen a szabályokat folyamatosan tovább kell fejlesztenünk az egyéni igényeknek megfelelően.
7. Óvatosan a fotókkal!Gondoljuk végig, hogy mely gyermekfotók hozhatók nyilvánosságra. Szerezzük be a szülők hozzájárulását (elsősorban különleges alkalmak esetén). Az ünnepségeken gondoskodjunk fotósról, a szülőket pedig kérjük meg, hogy hagyják a mobiljukat a táskájukban.
8. Mutassuk meg a gyerekeknek a jogaikat és kötelességeiket is!Beszéljük meg a gyerekekkel, hogy nekik is joguk van nemet mondani, ha például nem szeretnék, hogy lefényképezzék őket. Ugyanakkor a gyerekeknek a kötelességeiket is ismerniük kell: nem minden tartalom használható ingyenesen, és akkor sem alázhatnak meg más gyerekeket az online térben, ha éppenséggel nem kedvelik őket.
9. Legyen az okos médiahasználat az óvodai mindennapok része!Jó lehetőség erre például, ha egy speciális app segítségével virágokat ismerünk fel, vagy megkeressük, hogy mit eszik egy bizonyos állat.
10. Tudatosítsuk a gyerekekkel testi határaikat!Ha a gyerekek megtanulják felismerni, hogy mikor lesz valami túl sok a számukra, jobban le tudnak majd válni például a játékkonzolokról is.
Forrás:
https://www.saferinternet.at/zielgruppen/lehrende/kindergarten/ Fordította: Kalocsa Ibolya, eTwinning Nagykövet