Mindenki egyetért abban, hogy az online térben lebonyolított, nemzetközi csoportokban végzett eTwinning projektek „életet lehelnek” az osztálytermi munkába, és olyan módon vonják be a diákokat a tanulási folyamatába, amire a tankönyvek és a gyakorló feladatok nem volnának képesek.
A pedagógusoknak mindehhez azonban azzal is tisztában kell lenniük, hogyan keressenek projektpartnereket, miként férhetnek hozzá az Európai Iskolai Oktatási Platfromhoz (ESEP), milyen lépeseket követve hozhatnak létre TestvérTér felületet, továbbá hogyan kell dokumentálni a projektet, illetve a Minősített eTwinning Projekt cím megszerzéséhez milyen értékelési szempontoknak kell megfelelni a benyújtáskor.
Képzeljünk el egy olyan egyetemi kurzust, amelyen a tanár szakos hallgatók mindent megtanulhatnak az eTwinninggel, az Erasmus+-al, illetve az Európai Iskolai Oktatási Platfromon a tanulmányaik alatt a rendelkezésükre álló eszközökkel és segédanyagokkal kapcsolatban. Egy olyan óráról van szó, ahol az egyetemi hallgatók már a pedagógussá válás előtt közösen dolgozhatnak eTwinning projekteken más európai országok tanárképzésében tanuló hallgatóakkal és elsajátíthatják, hogyan kell projektet tervezni, hogyan hozhatnak létre TestvérTér felületet, milyen lépéseket kell követni a dokumentálás során, valamint hogyan gondolják végig az addigi tapasztalatokat, kihívásokat és eredményeket.
Pontosan ez az, amit az általam indított, „Az interkulturalitást szolgáló projektalapú tanulás az eTwinning programban Erasmus+-projektekkel” címet viselő kurzus a hallgatóknak nyújt. Az európai kreditátviteli és gyűjtési rendszerben 3–6 kreditet érő, 13 hetesre tervezett egyetemi órasorozat első etapjában minden héten egy-egy, az eTwinninghez kapcsolódó témát tárgyalunk ki, az utolsó hat hetet pedig a projektmunkára szánjuk.
Marie-Luise Munz tanár szakos hallgató a következőképpen nyilatkozott az óráról: „Elméletben rengeteget tanultam az eTwinningről és az Európai Iskolai Oktatási Platfromról a tanulmányaim során. Most, hogy a gyakorlati részhez értem a szakomon, nem lett volna időm külön az eTwinninggel foglalkozni. Imádom, hogy ennek az eTwinning kurzusnak köszönhetően mégis elkezdhettem eTwinning projekteken dolgozni. Már most van egy remek, francia, olasz és spanyol pedagógusjelöltekből álló hálózat, akiket megkereshetek majd, amikor el szeretnék indítani egy projektet.”
Már hat félév óta tartom ezt az órát, és igazolást nyert az a korábbi véleményem, hogy a tanár szakos hallgatóknak már azelőtt tanulniuk kell az eTwinningről, illetve az Európai Unió által díjmentesen rendelkezésre bocsátott számos eszközről, segédanyagról és szakmai kapcsolatépítő programról, mielőtt elkezdenének élesben tanítani. Így mire odakerülnek az első iskolájukba, már motivált, tapasztalt eTwinning résztvevők lesznek, és egyből készen állnak arra, hogy projekteket indítsanak.
A vegyes tanulás módszerét alkalmazó órán vendégelőadók – eTwinning-moderátorok, valamint Németország és más európai államok tanárképzési nagykövetei – tartanak motivációs célú beszédeket a pedagógusjelölteknek a saját élményeikkel kapcsolatban. A kurzus heti egyszer 90 percet vesz igénybe, és Zoomon bonyolítjuk le. A házi feladatok és az órai munka is a Moodle platformon történik, úgyhogy a diákoknak egyáltalán nem kell utazniuk ahhoz, hogy részt vehessenek az órán.
2024 áprilisában fog először előfordulni, hogy egy nemzetközi csapat együtt tanul majd a Stuttgarti Egyetemen tartott kurzuson. Európa különböző pontjairól 40 tanár szakos hallgató vette fel az órát, így lehetőség fog nyílni rá, hogy a projektpartnerek együttműködhessenek egymással, miközben krediteket szereznek.
Nagyon izgatottak voltunk, hogy megnyertük az „eTwinning a jövő pedagógusaiért” európai díjverseny pedagógus alapképzés kategóriáját, és most az a célunk, hogy további pedagógus alapképzést nyújtó intézményekkel is megismertessük a kurzusunkat.
Amennyiben bővebb tájékoztatást szeretne kapni az órával kapcsolatban, részt kíván venni a projekteken vagy magán a kurzuson, esetleg regisztrálna a 2024 októberében a stuttgarti Egyetemen megrendezésre kerülő tanfolyamon, vagy vendégelőadónak jelentkezne, vegye fel velem a kapcsolatot a richard.powers@ilw.uni-stuttgart.de e-mail-címen!
Forrás: school-education.ec.europa.eu