A március 6-án az Innovatív Képzéstámogató Központ (IKK) szervezésében megrendezett eTwinning és a szakképzés: projektoktatás és digitális készségfejlesztés nemzetközi szinten című webináriumon gyakorlott eTwinningező kollégák mutatták be, hogyan alkalmazható az eTwinning program a szakképzésben, illetve hogyan lehet partnereket keresni és sikeres nemzetközi projekteket létrehozni.
A webináriumot felvezető interaktív feladatban megkérdeztük a résztvevőket, milyen előzetes ismereteik vannak az eTwinningről:
Az ismerkedést elősegítő icebreaking tevékenység után Wölferné Bugovics Magdolna, a Nyugat-dunántúli régió eTwinning nagykövete mutatta be az eTwinning programot. A rövid történeti áttekintés után összegyűjtötte azokat az érveket, hogy pedagógusként miért érdemes csatlakozni a programhoz. Az eTwinning a diákok számára is remek lehetőségeket biztosít a virtuális együttműködésre azáltal, hogy projekteket valósíthatnak meg európai oktatási intézmények tanulóival. Kiderült az is, hogy valójában mi a projekt, és melyek a legfőbb alkotóelemi. Az eTwinning program bemutatása után lelkes, szakképzésben tevékenykedő eTwinningezők meséltek sikeres projektjeikről.
eTwinning jó gyakorlatok a szakképzésben:
Kócsákné Nagy Krisztina, Nyíregyházi SZC Széchenyi István Technikum és Kollégium, projekt címe: Money all around the world
A Nyíregyházi SZC Széchenyi István Technikum és Kollégium, valamint az Óbecsei Közgazdasági és Kereskedelmi Iskola (Szerbia) együttműködésében valósult meg a projekt. A projekt témája a pénz volt. A célunk az volt, hogy virtuális órák keretében kilépjünk a hagyományos osztályterem falai közül és az ország határai közül. Megismerkedtünk egymás pénznemeivel, pénzügyi rendszerével. A diákokkal igyekeztünk minél több olyan programot megismertetni, amiket hasznosítani tudtak a munka során. Pl. Symbaloo-val linkgyűjtemény készült, ezzel segítve őket az információk minél könnyebb eléréséhez. Doodle-ben készült a diákok határidőnaplója, Meet-en történt a kapcsolattartás és a bemutatók lebonyolítása, a Canvával terveztünk és a Madmagz volt a nagy kedvenc, amivel elkészítettük a projektújságunkat. Hasznos új információkkal, új kapcsolatokkal és emlékezetes online alkalmakkal lettünk gazdagabbak, melyek folytatásaként személyes találkozót is szervezünk.
Zeke Ildikó, Vas Megyei SZC Kereskedelmi és Vendéglátó Technikum és Kollégium - Let’s Bond: Portugal-Hungary
Projektünk egy egész tanéven keresztül tartó együttműködés volt, melynek során több, tananyaghoz kapcsolódó, illetve napjainkban nagyon aktuális kérdést érintettünk és dolgoztunk fel különböző formában. A célunk azon túl, hogy tananyagban szereplő témákat projekt alapú tevékenységek során dolgozzuk fel, az volt, hogy a nemzetközi együttműködés által a tanulók nyelvi kompetenciája fejlődjön, valamint, hogy ismereteket szerezzenek egymás kultúrájáról. A projekt során a következő témákat dolgoztuk fel: környezetvédelem, egészséges életmód, tinédzser problémák, közösségi média, álhírek, országismeret. A tanulók készítettek Google Earth feladatot, Canva infografikát, online játékgyűjteményt, híreket és álhíreket tartalmazó kis könyveket, országukat bemutató utazási prospektusokat, valamint írtak közösen egy történetet az internetes zaklatás témában.
A diákok nagyon motiváltak voltak a közös munka során. Jó volt látni, hogy mennyire kreatívak és hogy milyen örömmel vesznek részt a feladatokban, amit egyáltalán nem éreztek munkának. Nagyon sokat fejlődtek mind nyelvi, mind digitális készségeik. Nagyon motiváló volt számukra, hogy az angolt valós kommunikációra használták. Számomra is nagyon sokat adott minden projekt, amiben eddig részt vettem. Azon túl, hogy magam is rengeteget fejlődtem a digitális eszközök használata során, lehetőségem nyílt megismerkedni külföldi kollégákkal, akikkel azóta is tartjuk a kapcsolatot és a szakmai kérdések mellett hétköznapi témákról is rendszeresen beszélgetünk. Mindenkit csak biztatni tudok, hogy -akár egy rövidebb projekt erejéig- próbálja ki az eTwinninget. Teljesen más perspektívába helyezi a tanulási folyamatot, valós problémákon dolgoznak a tanulók, aktívan részt vesznek azok megoldásában, alkalmazhatják kreativitásukat, ami valódi motivációt biztosít.
Tóth Éva, BMSZC Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikum: Timeless Art, Modern Lens
A projektet 2024 októberében indítottuk el, Magyarország és Görögország közös alapításával, és jelenleg is folyamatban van. A projekt célja, hogy művészeti alkotásokat modern kontextusba helyezzünk, új perspektívákat tárva fel, miközben az európai kulturális örökség megőrzésére törekszünk. A projekt során Románia és Franciaország, valamint a szintén Franciaországhoz tartozó Réunion szigete is csatlakozott hozzánk. Minden hónapban más-más művészeti ágat helyezünk a középpontba és helyezzük modern kontextusba, így diákjainknak lehetőséget biztosítunk arra, hogy kreativitásukat és digitális készségeiket folyamatosan fejlesszék. A projekt során nagy hangsúlyt fektetünk a kulturális örökség megőrzésére, és ennek érdekében a generatív mesterséges intelligencia (GMI) tudatos, pedagógiailag megalapozott használatával mélyebb betekintést nyújtunk a művészeti alkotások jelentőségébe. Arra ösztönözzük a résztvevőket, hogy kortárs módon értelmezzék újra ezeket az alkotásokat, rávilágítva a modern világ aktuális és égető problémáira.
Külön öröm volt, hogy a projekt részeként 2024 októberében teljesítettük a Kódolás Hete kihívást: a diákok pixelart stílusban rekreálták nemzetük híres festményeket. Ez a multidiszciplináris megközelítés segített abban, hogy a művészet és a technológia összekapcsolásával modern készségeket sajátítsunk el, miközben a nemzetközi együttműködésen keresztül bővítjük diákjaink kulturális tudását és kapcsolatait.
A webinárium végén újabb interaktív feladatra kértük a résztvevőket: kilépőcetliben adtak visszajelzést az alkalomról. Olyan visszajelzéseket olvasva, mint az alábbi, bízunk benne, hogy egyre szélesebb körben csatlakoznak majd az iskolák az eTwinning programhoz:
A webinárium felvétele hamarosan elérhető lesz az IKK honlapján, ahol a soron következő előadások témájáról is tájékozódhatnak.
Nagyon köszönjük az inspiráló bemutatókat!
A szakképzés integrálása az eTwinning programba >>