Projektre fel! A pedagógiai projektek 10 jellemzője
Egyre népszerűbb a pedagógiában a projektmódszer. Bár nekünk, tanároknak a projektek előkészítése némi többletmunkát jelent, mégis megéri a fáradtságot. Ha tanulóink a tananyag egy részét ezzel a módszerrel sajátítják el, sokkal mélyebb és tartósabb ismeretekhez juthatnak, mint a hagyományos módszerekkel.
A projekt, mint módszer, része lett a mindennapi gyakorlatnak az élet számos területén, ezért sokféleképpen értelmezik. Mi is a projekt és mi nem a pedagógiában? Vegyük sorra 10 jellemzőjét:
Végiggondolva a projektek megvalósításának előnyeit és hátrányait, nyilvánvaló, hogy az előnyök inkább a gyerekek oldaláról, a hátrányok pedig inkább a pedagóguséról jelentkeznek Ugyanakkor, ha a pedagógus számára fontos a tanulói siker, akkor a nehézségeket le lehet küzdeni. Ráadásul nekünk, tanároknak is szükségünk van a feltöltődésre. A közös gondolkodás, a teremtő munka forrása lehet ennek.
A projektek megvalósításához ideális választás az eTwinning
Az eTwinning egy biztonságos online felületet biztosít a résztvevő intézmények virtuális együttműködéséhez, segít a projektpartnerek keresésében.
https://school-education.ec.europa.eu/en
Projektre fel!
Az alábbi projektminta az etwinning.net felületén található projektsablon alapján készült, amit bárki átalakíthat, felhasználhat egy saját projektelkészítéséhez.
A jövő iskolája (projektsablon)
A projekt témája:
Hogyan képzelünk el egy jövőbeni iskolát hazánkban vagy Európa más pontján? Milyen lenne az az iskola, ahova a diákok annyira szeretnek járni, hogy sajnálják, amikor elkezdődik a szünidő?
Pedagógiai célok:
A partnerosztályokkal való együttműködés. Segít a tanároknak és a diákoknak abban, hogy új szempontok figyelembevételével szemléljék iskolai életüket, és hogy megoszthassák élményeiket másokkal. A diákok felfedezik a pozitív elemeket saját oktatási rendszerükben, és közelebbről is megismerik más országokban élő kortársaik életét. A pedagógusok ötleteket kapnak ahhoz, hogyan tudnák jobbá tenni a diákok iskolai életét, ami motiválásukban is fontos szerepet játszhat.
Korosztály: 9-18
Tantárgyak: idegen nyelvek, informatika, művészet, történelem
A projekt lépései:
Regisztráció a school-education.ec.europa.eu oldalon. Az ott található partnerkereső segít abban, hogy számos európai és Európán kívüli országból származó iskola közül megtaláljuk a megfelelő partnert/partnereket, akivel/akikkel elindíthatjuk a projektet.
Ezeket a kérdéseket az osztályon/iskolán belül együtt is megbeszélhetik a résztvevők, vagy felmérésben is elmondhatják a véleményüket (írásban/online), amit utána kiértékelnek.
Mire jó az iskola?
Miért vannak az iskolák? Csak azért járunk oda, mert kötelező? A Google nem helyettesítheti a tanárokat? Az osztályon belüli és a partnerosztályokkal az eTwinning felületen folytatott eszmecsere érdekes eredményeket hozhat!
Az alábbi lehetséges témák közül, az osztályok kiválaszthatják a számukra megfelelőt, melyekkel feldolgozhatják „A jövő iskolája” témát. Az témák az igényeknek megfelelően szabadon változtathatók, elhagyhatók, kombinálhatók vagy kiegészíthetők.
Javasolt vizsgálódási területek: órarend, tantárgyak, napi rutin, iskola felszereltsége, tanárok, órák, szünidő, osztályok nagysága, diákok kora, házi feladat, projektmunkák, sport, szünetek, ételek, éghajlat, ünnepek, egyéb különlegességek stb.
Lehetséges produktumok: Prezentációk (pl. Powerpoint), írott beszámolók, poszterek (papír alapon vagy online,(pl.: https://www.canva.com/) video- vagy audiofájl (pl.: https://voicethread.com/, https://memento.com/), leírások és hozzászólások egy blogban/fórumban.
A projekt során időről időre álljanak meg, értékeljék a projektpartnerek munkáját, és küldjenek nekik visszajelzést róla. Építsenek be együttműködést célzó feladatokat, pl. egy interjú készítését a projektpartnerekkel. Tervezzenek közös művészeti alkotást is, pl. egy közös történetet, amely csapatmunka hiányában nem is jöhetne létre.
A projekt végén az értékelést a diákok és a pedagógusok elvégezhetik, szóban, vagy írásbeli kérdőívvel, online faliújságon a vélemény kikérésével stb.
A projekt zárásakor a résztvevők közös vagy szimultán eseményeket rendezhetnek:
Kiállítás/szülői értekezlet/közös program, ahol az eredmények bemutathatók.
Videokonferencia, ahol a projektpartnerek bemutathatják eredményeiket.
Tantervbe integrálás
Ideális esetben (de nem szükségszerűen) a projektmunka több tantárgy keretében, több kolléga bevonásával valósul meg: angol nyelv, nyelv és irodalom, digitális kultúra, történelem, rajz stb.
Angol órák keretében: Az „iskola” témájának körüljárása. Írás- és beszédkészség:
A napi rutin leírása, interjúk (Present Simple), képleírás (Present Continuous), az álomiskola leírása (there is … / you can/mustn’t …some/any …/…), napló (Past Simple). Beszédértés és írott szöveg értése: a partnerosztályok megszólalásának/munkájának értelmezésével.
Anyanyelv és irodalom, kommunikáció: A témához kapcsolódó szövegolvasási gyakorlatok is beépíthetők.
Művészeti órák: Az álomiskola / a jövő iskolájának vizuális megjelenítése, a képregényekhez szükségek képek vagy animációk elkészítése.
Digitális kultúra: Tartalmak létrehozása, szerkesztése: Word vagy PowerPointos dokumentumok létrehozása, webkettes eszközök alkalmazása
Történelem: az iskolák változása a történelem folyamán
Megjegyzés: Természetesen, ha a környező országokból találnak olyan partneriskolákat, amelyekkel közös nyelvet beszélnek, nem kell aggódniuk az idegen nyelv használata miatt.
Feketéné Kovács Zsuzsa, eTwinning nagykövet