eTwinning Nagykövetek írták - Fükő Judit cikke

Az eTwinning nagykövetek írták új sorozatunkban ezúttal Fükő Judit "Variációk LEGO® témára!" című szakmai anyagát adjuk közre.

A projektek tervezésekor olyan témákat célszerű keresni, amelyek sokféle tevékenység végzésére adnak lehetőséget, könnyen beilleszthetők a tanórák anyagaiba. A LEGO használata a kreatív és kritikus gondolkodást, valamint a csapatmunkát fenntartó és ösztönző – játékos tanulási lehetőségeket kínál. A hatékony, inspiráló és izgalmas oktatási eszköz hatékonyan fejleszti a kommunikációt, az írni-olvasni tudást, a matematikai gondolkodást, de elérhetővé teszi és közel hozza a tanulókhoz a tudományok, a mérnöki tervezés, a technológia és a fejlesztés világát is. Segítségével megvalósítható a tantárgyköziség, a projektünket teljes mértékben a tanóra aktuális anyagára szabhatjuk. Remek alkalom arra, hogy a digitális eszközök használatát a manuális képességek fejlesztésével ötvözzük.

Az alábbi felsorolásban néhány felhasználási lehetőséget mutatunk be tantárgyanként, a projektek felépítését követve a digitális eszközök használatának lehetőségével az alsó tagozatos korosztály számára.

Kabalafigura építése: a gyerekek kabalafigurát tervezhetnek az osztálynak/projektnek. Megszólaltathatják őket (pl. ChatterPix alkalmazás segítségével), bemutatkozhatnak, bemutathatják a családjukat, „találkozhatnak”, udvariasan köszönhetnek és különböző szituációkat találhatunk ki a számukra (etika, környezetismeret). Szavazással megválaszthatják a kabalafigurát (Tricider, Google Űrlap segítségével).

Országra és városra jellemző jelképek, épületek építése LEGO-ból (környezetismeret). Ezek Padletre gyűjthetőek össze.

Matematikai feladványok. A LEGO matematikával kapcsolatban számos anyag gyűjthető az internetről. Alkalmat ad a válogatásra, csoportosításra, halmazok képzésére és sorbarendezésre. Lépegethetünk LEGO figurával a LEGO számegyenesen. Továbbá számolhatunk: összeadásokat, kivonásokat végezhetünk, szorzást, osztást gyakorolhatunk és szimmetrikus alakzatokat építhetünk, amelyek a törtek szemléltetésére is kiválóan alkalmasak. Digitális formában is találunk vagy készíthetünk tartalmakat (Wordwall, LearningApps, Genially).

Digitális történetmesélés. Közösen vagy mesterséges intelligencia használatával írhatunk történetet, a szereplőket, környezetet, jeleneteket megépíthetjük. Ezeket egy e-könyvben is megjeleníthetjük. Kicsik számára képeskönyv formájában (pl. Story Jumper, Madmagz, Book Creator használatával), nagyobbak stop motion technikával, – amikor mozdulatonként fényképeket készítenek, majd egy videóban fűzik össze – „filmet” készíthetnek róla. Ez lehet némafilm, továbbá lehet képaláírást is készíteni hozzá. A gyerekek közül egy a videó alatt hangfelvételen elmesélheti a történetet, vagy szerepenként is „szinkronizálhatják” a történetet. A legegyszerűbb módja a videó készítésének a PowerPoint használata, ahol a diák összeállítása után MP4 formátumban lementhetjük a történetet, de számos ingyenes videókészítő programot találhatunk hozzá.

Csoportmunkában is adhatunk feladatokat, például különböző foglalkozásokat jeleníthetnek meg, megtervezhetik az álomvárosukat, az egészséges életmódhoz kapcsolódóan egészséges-egészségtelen ételeket építhetnek.

Ha van LEGO robotkészletünk, akkor digitális kultúra tanóra keretében robotokat építhetünk és programozhatunk. Ha nincs, akkor padlórobotokkal végezhetünk különböző feladatokat. Áthelyezhetünk egyszerű építményeket térből síkba a kész építmény rajzának megtalálásával, a robot odairányításával. Továbbá megkereshetik a gyerekek a robot segítségével az építmény elemeit, ezeket a megépítés sorrendjében „össze is állíthatják” a padlórobot segítségével. Ebben a témában számtalan más lehetőség is rejlik számunkra.

A projekt értékelésénél visszahívhatjuk a kabalafiguránkat, aki értékelheti a projektet.

Csak néhány felhasználási lehetőséget gyűjtöttünk itt egy csokorba, hiszen a LEGO-ban rejlő lehetőségeknek csak a pedagógus és a gyerekek fantáziája szabhat határt.

Jó játékot kívánok mindenkinek!