eTwinning Nagykövetek írták – Fükő Judit cikke
Az eTwinning nagykövetek írták sorozatunkban ebben a hónapban Fükő Judit "Mesterséges intelligencia az oktatási tervezésben: tanárképzők a tanulás átalakításáért" című kurzusajánlóját adjuk közre.
Az Európai Iskolai Oktatási Platform (ESEP) számos szakmai fejlődési lehetőséget kínál. Első kézből származó ismereteket, kiváló minőségű oktatási forrásokat és értékes ismereteket tartalmaz, amelyeket közvetlenül az EU intézményei hoznak létre, azok számára, akiknek munkája kapcsolódik a tevékenységi köréhez. Rövidebb és hosszabb távú online kurzusokat is kínál. 
 
Kurzusajánló
 
Az oktatás digitális korszakában az oktatóknak folyamatosan alkalmazkodniuk kell az új technológiákhoz és eszközökhöz annak érdekében, hogy hatékonyabbá és korszerűbbé tegyék tanítási módszereiket. A mesterséges intelligencia (AI) egyre inkább fontos szerepet játszik az oktatási folyamatokban és a tanulási élmények személyre szabásában. Az „AI in curriculum development: Teacher educators reshaping learning” (AI az oktatási tervezésben: tanárképzők a tanulás átalakításáért) kurzus arra összpontosít, hogyan lehet az AI-t hatékonyan alkalmazni az oktatási tervezésben és tanulási környezetek kialakításában. A kurzus során részletesen megvizsgálják, hogyan tudják a tanárok az AI-t integrálni az oktatási tervbe és hogyan tudják újragondolni a tanulás folyamatát az AI által nyújtott lehetőségekkel. Ebből szeretnénk kiemelni egy kis ízelítőt. 
 
Hogyan használhatom az AI-t tanárként?
 
A mesterséges intelligencia integrálása az oktatási szektorba a lehetőségek világát nyitotta meg az oktatók és a diákok számára egyaránt. Az AI alkalmazásai ezen a területen a személyre szabott oktatórendszerektől az automatizált értékelési eszközökig és az adaptív tanulási platformokig terjednek. Ezek a technológiák azonosíthatják a tanulók egyéni tanulási igényeit, az oktatási anyagokat ütemükhöz és tanulási stílusukhoz igazítva, személyre szabottabb és hatékonyabb oktatást tesznek lehetővé.

Az AI-rendszerek például elemezhetik a tanulók kérdésekre vagy feladatokra adott válaszait, és ezen információk alapján azonnali és személyre szabott visszajelzést adhatnak. Ez nemcsak abban segít a tanulóknak, hogy jobban megértsék a fogalmakat, hanem lehetővé teszi a tanárok számára, hogy azonosítsák azokat a területeket, ahol a tanulók nehézségekkel küzdenek, és további támogatásra van szükségük.

Ezen kívül az AI átalakítja az oktatási tantervek kialakítását, lehetővé téve olyan tartalom létrehozását, amely dinamikusan alkalmazkodik a tanulók tanulási trendjeihez és az újonnan megjelenő kutatási eredményekhez. Továbbá megkönnyíti a fogyatékkal élő vagy távoli helyeken élő diákok oktatáshoz való hozzáférését olyan eszközökön keresztül, mint az automatikus óraátírás és a tartalomnavigációhoz szükséges hangfelismerő rendszerek.

Mindezen előrelépések következtében az oktatók és az oktatási intézmények sürgős alkalmazkodási igénye merül fel. Ahhoz, hogy a legjobb értéket kínálhassuk egy ilyen dinamikus környezetben, kulcsfontosságú, hogy az oktatási szakemberek megismerkedjenek ezekkel az új technológiákkal, és megértsék, hogyan integrálhatják őket hatékonyan tanítási módszereikbe.

Ez nemcsak technikai ismeretek megszerzését jelenti ezen eszközök működésével kapcsolatban, hanem annak mély megértését is, hogy a technológia hogyan javíthatja vagy alakíthatja át az oktatási folyamatot. A pedagógusoknak fel kell készülniük arra, hogy új tanítási technikákkal kísérletezzenek, alkalmazkodjanak a tanulók tanulási stílusának változásaihoz, és készek legyenek pedagógiai stratégiájuk folyamatos felülvizsgálatára és frissítésére.

Ezenkívül az oktatási intézményeknek olyan környezetet kell előmozdítaniuk, amely támogatja a folyamatos képzést és szakmai fejlődést a mesterséges intelligencia területén, valamint az oktatók, technológusok és más érdekelt felek közötti együttműködést a technológia oktatásban való hatékony felhasználásának feltárása érdekében. Ez magában foglalja az etikai és méltányossági kérdések kezelését is annak biztosítása érdekében, hogy a mesterséges intelligencia oktatásban nyújtott előnyei minden diák számára elérhetőek legyenek, társadalmi-gazdasági hátterétől vagy földrajzi elhelyezkedésétől függetlenül.

A mesterséges intelligencia tantermi megvalósítása több okból is kihívást jelent. Nagyon gyorsan megérkezett, mindenki számára elérhető, és a ChatGPT-hez hasonlóan alkalmazkodásra kényszerít bennünket, hogy maximalizáljuk az értékét, és megakadályozzuk, hogy a diákok visszaéljenek vele.

Így a nyelvi modellek, például a ChatGPT népszerűsítése előtt láttuk, hogy a mesterséges intelligencia már jelen volt az oktatási környezet különböző aspektusaiban, ami megköveteli a tanároktól és a diákoktól, hogy alkalmazkodjanak ehhez az új helyzethez. A ChatGPT és más nyelvi modellek esetében egy nagyon hatékony eszközzel találkozunk, amely megváltoztatja tanítási, értékelési és tanulási módjainkat is, és kihívást jelent, amellyel szembe kell néznünk, hogy maximalizáljuk értékét az osztályteremben.

Mindazonáltal a ChatGPT nem az egyetlen eszköz, amelyet az oktatáson belül használhatunk az erőforrások optimalizálására és a hallgatói élmény személyre szabására. Például az oktatás területén különféle eszközök állnak rendelkezésre, amelyek lehetővé teszik az AI-n keresztül, hogy tartalmakat ajánljanak a diákoknak, hogy folytassák szakmai karrierjüket, mások pedig lehetővé teszik a tanárok számára a plágium lehetséges eseteinek azonosítását, a személyre szabott és automatikus értékelést. 

Mint korábban említettük, az AI-technológiák oktatási területre való beépítése alkalmazkodást igényel az oktatók és az intézmények részéről. Kulcsfontosságú olyan stratégiák kidolgozása, amelyek segítségével hatékonyan integrálhatók ezek az eszközök a tanítási és tanulási folyamatba, biztosítva, hogy kiegészítsék és gazdagítsák az oktatási tapasztalatokat anélkül, hogy felváltanák az oktatók által nyújtott emberi kapcsolatokat és személyre szabott útmutatást.

Ezen kívül az alkalmazkodás magában foglalja az etikai és gyakorlati kihívások kezelését, például az információkezelést és a plágiummegelőzést, biztosítva, hogy a tanulók felelősségteljesen és kritikusan használják ezeket a technológiákat. A diákok és a tanárok oktatása a mesterséges intelligencia lehetőségeiről és korlátairól elengedhetetlen az előnyeinek maximalizálásához és a kapcsolódó kockázatok minimalizálásához.

Szöveggeneratív modellek

Személyre szabott tanulás és adaptív tartalomgenerálás

A személyre szabott tanulás és az adaptív tartalomgenerálás két egymást kiegészítő aspektusa annak, hogy a mesterséges intelligencia hogyan alakíthatja át az oktatást. A tanulói teljesítményadatok elemzésével az AI azonosítani tudja a mintákat, az erősségeket és a fejlesztendő területeket. Ez megkönnyíti a személyre szabott tanulási utak létrehozását, az egyes tanulók egyéni igényeihez igazítva a tartalmat, hasonlóan ahhoz, ahogy az Amazonhoz hasonló platformok a vásárlási előzmények alapján javasolnak termékeket. Ez a megközelítés nemcsak a tudásmegtartást és a tanulási hatékonyságot javítja, hanem lehetővé teszi a hallgató korábbi tanulmányaihoz és szükségleteihez igazodó kurzusok és oktatási pályák ajánlását is.

A mesterséges intelligencia adaptív tartalmainak generációja túlmutat a vetélkedők és gyakorlati gyakorlatok nehézségi fokának beállításán. Ez magában foglalja a tanítási stílusok és a tartalom megjelenítésének adaptálását az egyéni preferenciákhoz, legyen az vizuális, auditív vagy kinesztetikus. Azzal, hogy kihívást jelentő, mégis elérhető tartalmat biztosít, elősegíti a folyamatos növekedést és tanulást.

Az AI által generált adaptív tartalom dinamikusan reagál a tanulók készségeinek és céljainak fejlődésére. Például, ha egy diák gyorsan fejlődik egy adott területen, a rendszer úgy igazítja az anyagokat, hogy nagyobb kihívást jelentő akadályokat állítson elő, így a tanulási folyamatot serkenti. Ha nehézségekbe ütközik, a mesterséges intelligencia további forrásokat kínál a tanulás megerősítéséhez. A mesterséges intelligencia alkalmazkodóképessége kiterjed az érzelmi és motivációs szempontokra is, azonosítva, hogy a tanulónak mikor van szüksége további bátorításra vagy tartalom változtatására a magas motiváció fenntartásához.

Az intelligens oktatórendszerek (ITS) mesterséges intelligenciát tartalmaznak, hogy személyre szabott oktatást és visszajelzést kínáljanak, folyamatosan alkalmazkodva a tanulók egyéni tanulási igényeihez. Ezek a rendszerek fejlett modelleket használnak a tartalom és az oktatás ütemének beállításához, így rendkívül személyre szabott tanulási élményt biztosítanak.

Ezen túlmenően az ajánlórendszerek is döntő szerepet játszanak, olyan típusokkal, mint a kollaboratív szűrés, amely figyelembe veszi a hallgatók történetét és kiértékeli a hasonló hallgatókat, hogy kurzust ajánljon, illetve a tartalomszűrés, amely a hallgató aktuális kurzusinformációi alapján ajánl kurzusokat. Ezek a technológiák együttesen holisztikus és alkalmazkodó megközelítést kínálnak a személyre szabott oktatáshoz.

Hangulatelemzés és visszajelzés

A hangulatelemzés az a folyamat, amely során a tanulók szubjektív érzelmeit és attitűdjeit szöveges adatokból azonosítják, kinyerik, és arra következtetnek. A természetes nyelvi feldolgozási (NLP) technikák segítségével az AI elemzi a tanulók tananyagokkal kapcsolatos visszajelzéseit, hogy azonosítsa a fejlesztendő területeket. Ez lehetővé teszi az oktatók és a tartalomtervezők számára, hogy a tanulói igények és preferenciák alapján módosítsák és optimalizálják az oktatási erőforrásokat. Az ezekből az eszközökből származó információk kombinálhatók a hallgatói viselkedéssel a platformon, így elemezhetők a legrosszabb visszajelzéssel rendelkezők statisztikái, azonosítva a fejlesztési területeket.

Például az olyan platformok, mint a Coursera, elemezhetik a hallgatók visszajelzéseit megjegyzéseikben, hogy javítsák a kurzus tartalmát.

Oktatási virtuális asszisztensek

A mesterséges intelligencia által működtetett chatbotok és virtuális asszisztensek további támogatást nyújthatnak a diákoknak, megválaszolják a gyakran ismételt kérdéseket, további magyarázatokat kínálnak, és végigvezetik a tanulókat a tananyagon. Ez csökkenti az oktatók terheit, és biztosítja, hogy a hallgatók azonnali segítséget kapjanak, amikor csak szükségük van rá.

Kiterjesztett valóság (AR) és virtuális valóság (VR)

A mesterséges intelligencia magával ragadó tanulási élmények létrehozására szolgál AR és VR segítségével, lehetővé téve a diákok számára, hogy komplex fogalmakat fedezzenek fel egy interaktív virtuális környezetben. Ez különösen hasznos az olyan területeken, mint az orvostudomány, a mérnöki munka és a tudomány, ahol a 3D-s megjelenítés jelentősen javíthatja az elvont vagy bonyolult fogalmak megértését.

 

Forrás: AI in curriculum development: Teacher educators reshaping learning