A gyorsan elröppenő nyári szünet vége felé mi, pedagógusok gyakran gondolkodunk azon, milyen módon tudjuk tanítványainknak (és saját magunknak) gördülékenyebbé tenni az új tanévben a közös munkát.
A tananyag átadása és az értékelés megtervezése természetesen nagyon fontos, ám az első napokban/tanítási héten legalább olyan fontos elindítani olyan folyamatokat, amelyek megalapozhatják az egész éves együttműködést diákjainkkal.
Fontos, hogy dolgozzuk ki saját szabályrendszerünket osztályunkkal, hozzuk egyensúlyba a könnyebb, szórakoztató tevékenységeket a nehezebb feladatokkal.
Amikor elkezdődik a tanítás, ennek az a legegyszerűbb módja, ha olyan tevékenységeket valósítunk meg, amelyekkel a közösséget építhetjük. Sokkal nagyobb eséllyel vonható be minél több diák a tanulási folyamatba, tanórai munkába, projektmunkába, ha tudatosan segítjük őket a kapcsolatépítésben. Különösen a nehezen aktivizálható, valamely szempontból különleges bánásmódot igénylő diákjaink számára fontos, hogy építsük az egész közösség szociális és érzelmi tanulását és támogassuk őket, hogy mindenki “ugyanazon az oldalon” legyen.
Az ezernyi digitális platform közül kiváló lehetőség a Canva, melynek eszköztára egyszerűen létrehozható tartalmakkal tudja segíteni a diákjainkat, amikor visszajelzést kérünk tőlük pl. arról, hogyan töltötték a nyári szünetet. A Canva Graph Maker segítségével például az unalmasnak tűnő grafikonok (melyek elemzése nem tartozik a kedvenceik közé, ugyanakkor az elvárt kompetenciák közé tartozik) is életre kelhetnek, ha azt ábrázoljuk rajtuk, mennyi könyvet olvastak el/mennyi játékkal játszottak, hány helyszínen jártak, arányaiban mivel töltötték napjaikat, milyen közös tevékenységeik voltak a nyáron stb.
A pedagógus részéről kicsit több előkészületet igényel, de a diákok nagyra értékelik, ha az első napokon nem kell végig a padokban ücsörögniük, hanem az iskola vagy a tanterem területén kincsvadászatra indulhatnak. A játék témája bármi lehet: az osztály korábbi élményei, a kirándulás pillanatai, a csoportszabályok felelvenítése, vagy akár egy-egy korábbi tananyag ismereteinek ismétlése. A Canva Scavernger Hunt segítségével, a Zoom, Twinkl vagy más digitalis eszközzel esetlegesen papíralapon készíthetünk kincsvadászatot, amivel sikeresen tudjuk fejleszteni a diákok szociális készségeit és vidám hangulatú évkezdést tudhatunk magunk mögött. A csoportok kialakításakor már szem előtt tarthatjuk csapatépítési terveinket is, illetve megfigyeléseket tehetünk a csoportdinamikára vonatkozóan. Megismertethetjük velük a játékos tudásépítést és a későbbiekben megkérhetjük a diákokat is a kincsvadászat önálló szerkesztésére is egy iskolai vagy nemzetközi projekt termékének létrehozásakor.
Ha egy új tanulócsoporttal kezdünk dolgozni, akik még nem ismerik egymást, érdemes túllépni a “Hogy hívnak, melyik iskolából jöttél, mi a kedvenc állatod” – kérdéseken és a megismerkedést is kreatívan kezdeni. A diákok (és a tanár is!) írhat magáról egy rövid verset, amelyet a teremben kihelyezve csoportokban megismerhetnek a diákok és ezzel elindulhat egy beszélgetés közöttük. Mivel sok diák számára a versírás olyan tevékenységnek tűnhet, amire nem érzik képesnek magukat, készüljünk letölthető sablonokkal, amelyek megadott mintákkal segítik a kreatív versírást és az érzelmi tanulást.
A hagyományos tanév eleji ismétlés helyett/mellett kérjük meg a diákokat, hogy készítsenek mémet, pl. az egyes történelmi személyekről, művek szereplőiről, tudósokról, tudományos felfedezésekről, stb. Az ingyenes mém készítő programokkal (Dr Memes, ILoveIMG) sablonokkal is dolgozhatnak, vagy saját képet is feltölthetnek. Ha célunk nem csak a vidámság, hanem az alapos ismétlés, kérjük meg a diákokat, hogy a mémekhez kapcsolódó tananyaghoz, fogalmakhoz készítsenek rövid kvízt (digitálisan vagy papíralapon), amit a tanulócsoportban közösen végig is játszhatunk.
A diákok tanulási motivációja nagy mértékben múlhat a tanulók egymás közötti kapcsolatainak ösztönzésén. Sokat tehetünk a jó osztálytermi közösség kialakítása érdekében, ha olyan tanulási környezetet teremtünk, melyet a diákok maguk is formálhatnak. Ha teret adunk annak, hogy személyes kedvenceiket, gondolataikat, verseiket, önarcképüket, stb. elhelyezzük a tanteremben, ezzel pozitív visszajelzést is adunk munkájukról és segítjük őket esetleges szorongásaik feloldásában. A személyes dekoráció a szülők felé is olyan tanulási környezetet mutat, melyben szívesen hagyják ránk gyermekeiket és biztosítjuk őket arról, hogy gyermekeik teljesítményét a pedagógus nagyra értékeli. Elhelyezhetjük a teremben projektmunkáikat vagy akár egy térképet az osztály tanulóinak lakóhelyével, külföldi partneriskoláinkkal, közös kirándulási helyszíneinkkel.
Bármennyire is törekszünk rá, hogy megismerjük tanítványainkat, nagyon sok információ maradhat rejtve előttünk, ami egy-egy tanítási napon a diákjaink érzelmi állapotát befolyásolhatja. Szerencsés esetben tudhatunk erről szülőkön keresztül, de van, hogy a probléma csak akkor kerül felszínre, ha a diák teljesítménye elmarad az elvárhatótól.
Akár papíron, akár valamilyen digitális alkalmazással, nyithatunk egy olyan felületet (ez lehet a teremben egy faliújság, ahova post-iteket lehet tenni, vagy egy doboz), ahova a diák írhat nekünk egy mondatot, amely így kezdődik: “Bárcsak tudná rólam a tanárom, hogy …”
A mondatok lehetnek névvel megjelöltek vagy adott esetben névtelenek, lehetnek olyanok, amelyek a közösség elé valók és csoportszinten megbeszélést igénylők, de olyanok is, amikor egyéni segítségnyújtásra van szükség, hogy a diák érzelmi biztonságát elősegíthessük.
Valamennyi pedagógus kollégának sikeres tanévkezdést, jó munkát kívánunk az új tanévre!