Értékelj változatosan – fejleszd diákjaidat még tudatosabban!
Hogyan juthatsz el gyakorló pedagógusként gyorsan arra a szintre, hogy a tanítási folyamatokban tudatosan tervezett, változatos értékelési módszereket alkalmazol, amelyek segítik a tanulók sokrétű fejlesztését?
Például elhatározod, hogy ősszel elindítasz egy eTwinning projektet!
Miért érdemes nagyobb hangsúlyt fektetni a fejlesztő értékelésre?
Számos iskola tesz törekvéseket egységes értékelési rendszerekek kialakítására és rögzíti is ezekt valamely formában az intézményi dokumentumaiban, amelynek célja legtöbbször a szervezett és differenciált pedagógiai értékelés kialakulásának elősegítése.
Amióta egyre inkább a használható tudás és ezen tudás alkalmazása kerül az oktatási folyamatok középpontjába, egyre nő a képesség- és kompetenciaterületek fejlesztésének jelentősége. Ezt azonban a hagyományos értékelési módszerek kizárólagosságával nagyon nehéz hatékonnyá tenni. A kihívások kezelésére egyre inkább a fejlesztő értékelés formáinak mindennapi gyakorlatba történő beépítése jelenthet megoldást, amelynek az a célja, hogy a tanulók fejlődéséről, tudásáról gyakori és interaktív módon adjon értékelést. A formatív értékelés ezáltal jóval inkább egy folyamatba ágyazott visszajelzés, mint minősítés, amelynek célja a tanulói igények meghatározása és a nevelés-oktatás módszereinek az igényekhez történő igazítása.
Hogyan segíti a fejlesztő értékelést az eTwinning program?
Bármely pedagógus nagyon gyorsan eljuthat eTwinning projektjével nemzetközi környezetbe lépve arra a szintre, hogy tudatosan, egyénileg vagy akár kollégáival együttműködve használja azokat az értékelési módszereket, amelyek segítik a tanulók készségfejlesztését és illeszkednek az iskolai értékelési rendszerébe is.
Számos kutatás mellett a sikeres projektmegvalósítók tapasztalatai és beszámolói is alátámasztják, hogy a fejlesztő értékelési formák amellett, hogy növelték a tanulók teljesítményét, lehetővé tették a személyreszabott értékelést, az egyéni tanulási szükségletek azonosítását, valamint növelték az önreflexió jelentőségét, ezzel magasabb tanulási motivációt eredményeztek és egyben hibáik javítására is ösztönözték a tanulókat. Ez utóbbi esetben kiemelten fontos eredmény, hogy tanulóink felismerhetik, hogy hibázni természetes dolog a tanulási folyamat során.
A formatív értékelés fontos ismérvei valósulhatnak meg, ha tanulóinkkal eTwinning projektet indítunk.
Rögtön a projekt kezdetén építhetünk tanulóink előzetes ismereteire, attitűdjére: gondolattérkép vagy szófelhők segíthetnek azok feltérképezésében (Wordart, Mentimeter, Bubble.us, XMind)
Célszerű, ha közösen választjuk ki például a projekt témáját és a tanulók szükségleteit a projekt megvalósítsása során mindvégig figyelembe vesszük. Érdemes hangsúlyt helyezni a tanulási eredmények együttes meghatározására is (ötletbörze, szavazások), ezáltal a tanulókat be tudjuk vonni a saját tanulási folyamatukkal kapcsolatos kérdésekbe, illetve az is szerencsés, ha az ezek teljesítéséhez kapcsolódó kritériumokat is közösen határozzuk meg (pl. I-K-T táblázat). Ebben az esetben a bevonódásuk is nagyobb mértékű lesz és nagyobb eséllyel reflektálnak majd saját és társaik munkájára.
Alapvetés, hogy az eTwinning projektünk megvalósítása közben előtérbe kerülnek olyan értékelési formák, amelyek segítségével mindvégig jelen van az önreflexió, ezáltal időben megvalósítható a szükséges korrekció is a projekt során. Az ön- és társértékelés elemei azt a célt szolgálják, hogy amennyiben szükséges, időben javíthassuk a folyamatokat. Ezen kívül lehetőséget nyújt arra is, hogy az aktuálisan alkalmazott tanítási és tanulási tevékenységeken változtassunk (pl. érvek és ellenérvek ütköztetése, szavazás, csoportmunka hatékonysága).
A formatív értékelés eredményei nem feltétlenül épülnek be a tanuló hivatalos képzésben kapott osztályzataiba, bár arról is dönthetünk a diákokkal közösen, hogy végül érdemjegyeket is adunk a tananyagba ágyazott eTwinning projektünkben elért eredményeik értékelése után. A projekt zárásakor azonban fontos felmérnünk, hogy diákjaink hogyan látják tanulási folyamatukat és eredményeiket: az online kitölthető űrlapok gyors és látványos visszajelzést adhatnak (Google Űrlap, Microsoft Forms), az elért eredményeket pedig értékehetjük értékelőtáblázatokkal, checklist-tel, 3-2-1 módszerrel, projekt portfólióval.
Vitathatatlanul nagy előnye továbbá egy nemzetközi projektnek, hogy jellemzően a tanár és a tanuló között jó kommunikáció valósul meg, a tanulási motiváció egyértelműen nő, a szakszerűen tervezett és alkalmazott értékelési formák pedig nagymértékben járulnak hozzá a tanulók tanulmányaiban tett előrehaladásához.
Az eTwinning projekt indításáról számos szakmai anyag és segédlet található meg az eTwinning Magyarországi Szolgáltató Pont weblapján cikkek, webinárium felvételek, ajánlók formájában és a regisztrációt követően a European School Education Platform, illetve ennek eTwinning felülete pedig projektmintákat, gyakorlati példákat, sikeresen alkalmazható digitális értékelési eszközöket, bemutató anyagokat és élménybeszámolókat is kínál. Az ESEP felületén csatlakozhatunk szakmai csoportokhoz, webináriumokhoz, valamint a formatív értékeléshez kapcsolódó publikációkra, kurzsuokra is rákereshetünk.
Aktuális kapcsolódó kurzus az ESEP felületen >>
Minden pedagógusnak sikeres feltöltődést kívánunk a nyári szabadság alatt, remélve, hogy ősszel megújult erővel fognak majd bele az eTwinningezésbe!