Az eTwinning Központi Szolgáltató Pont 2025. április 10-12. között szakmai workshopot szervezett: „Projektalapú tanulás az alapkészségek eredményes fejlesztéséért” címmel, melynek helyszíne Riga, Lettország volt.
Hazánkat Rohony-Bodnár Éva, a Benka Gyula Evangélikus Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészeti Iskola pedagógusa képviselte.
1. nap - Megnyitó és „keynote” előadások
A szeminárium első napja az európai oktatáspolitika irányvonalainak megismerésével indult. Amy Burnett, az Európai Bizottság Oktatásügyi Főigazgatóságának képviseletében mutatta be az Alapkészségek Cselekvési Tervét, amely a fiatalok – különösen az alulteljesítők – támogatását célozza személyre szabott oktatással, korai beavatkozással és digitális kompetenciák fejlesztésével. Kiemelésre került a 2025-től induló Basic Skills Support Scheme, valamint az eTwinning új fókusza: 2025-ben mintegy 7000 új projektet indítanak, melyek az alapkompetenciák – írás, olvasás, számolás, digitális műveltség – elsajátítására koncentrálnak.
„A végzős sikerének kulcsa nem az elsajátított tudás mennyisége, hanem az, hogy mit tud kezdeni vele.” (Andreas Schleichert)
2. nap – Műhelymunkák és jó gyakorlatok
A második nap különböző műhelyfoglalkozásokkal folytatódott, fókuszban a projektalapú tanulás (PBL) módszertanával. Arita Lauka bemutatta Lettország átfogó oktatási reformját, a Skola2030 programot, amely a tanulók 21. századi készségeinek – kritikus gondolkodás, kreativitás, állampolgári részvétel – fejlesztését helyezi középpontba. A workshopok során saját PBL-tapasztalatokat osztottunk meg egymással, majd kreatív feladatok segítségével elemeztük a tanulási folyamat lépéseit: célkitűzés, tanulói aktivitás, visszajelzés és értékelés.
Kiemelkedő volt Ginta Kārklina előadása az óvodáskori tanulásról, ahol játékos és gyermeki kezdeményezésen alapuló tanulási helyzeteket mutatott be. Megtapasztalhattuk, hogyan válik egy hétköznapi tevékenység – például pizzakészítés – komplex matematikai, természettudományos, szociális és nyelvi tanulássá.
Délután Paula Walshe ír előadó a STEAM (tudomány, technológia, mérnöki tudományok, művészetek, matematika) alapú tanulásról tartott foglalkozást. A gyakorlatközpontú, történetmesélésre épülő módszerek (pl. „A három kismalac” történetének STEAM-alapú feldolgozása) inspiráló ötleteket adtak arra, hogyan integráljuk a digitális és természettudományos készségeket a koragyermekkori nevelésbe. Számomra az egyik legkedvesebb és legérdekesebb előadás volt, mivel hasonló szemléletben dolgozom. A STEAM mondhatni a „szívem csücske”.
1. ábra Maze gamet készitettünk a 3 kismalac meséből - STEAM
Kiemelkedő volt továbbá Ignacio Casado Alda előadása, aki az e-biztonság (e-safety) fontosságára hívta fel a figyelmet az eTwinning projektek kapcsán. Bemutatta, hogyan lehet biztonságos online környezetet teremteni a diákok számára, különösen akkor, amikor nemzetközi együttműködések során digitális platformokat használnak. Felhívta a figyelmet a felelős internethasználat, a személyes adatok védelme, valamint a tanári szerep fontosságára a digitális térben való eligazodásban. Hasznos tanácsokat kaptunk arra vonatkozóan is, hogyan tudjuk a tanulókat tudatos, biztonságtudatos internethasználatra nevelni már a projekttervezés szakaszától kezdve.
2. ábra e-safety workshop team
3. nap – Lezárás, visszatekintés és összegzés
A szeminárium utolsó napja a résztvevők reflexiójával zárult. Csoportos beszélgetések során mindenki megosztotta, mely módszertani ötleteket és tanulási tapasztalatokat visz magával haza. A hangsúly az alapkészségek gyakorlati alkalmazásán volt – különösen a digitális kompetencia és a kreatív, gyerekek által kezdeményezett tanulási helyzetek szerepén.
Az „Act-in-Art” nevű projekt keretében bemutatták, hogyan ismerkedhetnek már az óvodások híres művészekkel (Picasso, Klimt, Monet), majd közösen készítenek el egy vándorfestményt. Másik jó gyakorlatként a „P.A.L.E.” projektet ismertették, ahol kisgyermekek játékos módon sajátítanak el angol szavakat online és offline környezetben.
A zárónapon hangsúly került arra, hogy az eTwinning közösség nemcsak nemzetközi kapcsolatokat épít, hanem aktívan hozzájárul a pedagógusok szakmai fejlődéséhez is, különösen az alapkészségek fejlesztésének területén.
3. ábra "Back to the roots" team from Estionia, Denmark, The Netherland, Turkey, Hungary
A rigai eTwinning szeminárium minden szempontból tartalmas, inspiráló és rendkívül gyakorlatközpontú esemény volt. Olyan elméleti háttértudással és gyakorlati ötletekkel gazdagodtam, amelyek valódi segítséget nyújtanak abban, hogy saját tanítási gyakorlatomba még hatékonyabban tudjam implementálni az alapkészségek fejlesztését, különösen a projektalapú tanulás és a digitális eszközök alkalmazása révén. Külön megtiszteltetésként éltem meg, hogy egyedüli magyarként képviselhettem hazánkat ezen a nemzetközi rendezvényen. Ez a körülmény különösen emlékezetessé és személyessé tette számomra az eseményt.
A három nap alatt nemcsak szakmailag, hanem emberileg is rengeteget kaptam: számos új ismeretség született – többek között német, spanyol, olasz, cseh, dán és máltai kollégákkal –, amelyek közül több kapcsolat már most is ígéretes projektötletek irányába mutat. Bízom benne, hogy ezek a kezdeményezések a közeljövőben valódi, nemzetközi együttműködésekben öltenek testet, hozzájárulva a tanulók készségeinek még tudatosabb fejlesztéséhez.