eTwinning szemináriumon jártam Szarajevóban

 Az eTwinning szemináriumot 2024. november 7-9-e között tartották Szarajevóban, Bosznia-Hercegovinában, ahová Európa szinte minden országából érkeztek pedagógusok, oktatók, hogy részt vegyenek „Az uniós értékek integrálása az osztályterembe” című szemináriumon.

Hazánkat Matussné Füleki Hella, a Dunaújvárosi Szakképzési Centrum Kereskedelmi és Vendéglátóipari Technikum és Szakképző Iskola oktatója képviselte. Az alábbiakban Hella személyes beszámolóját közöljük az eseményről.

Első nap

A konferencián résztvevők száma megközelítette a százat. Az első nap egy nyitóbeszéddel indult, melyet az eTwinning vezetője, Amy Burnett, szakpolitikai tisztviselő, az EAC általános igazgatója tartott.

Az előadás átfogó képet adott az európai értékekről és bemutatta, hogyan járulhat hozzá az eTwinning program az európai értékek osztályterembe történő integrálásához.

Ezt követően előadásokat hallgattunk meg arról, milyen szerepet tölthet be az eTwinning az alapvető európai értékek – mint az emberi méltóság, az emberi jogok tiszteletben tartása, szabadság, egyenlőség, demokrácia, jogállamiság – támogatásában.

Előadást tartott Nikolaos Mouratoglou, az eTwinning és a European School Education Platform pedagógiai és monitoring koordinátora, valamint Jasna Kovačević, a Szarajevói Egyetem közgazdaság és üzleti tárgyakat oktató tanára, aki személyes érintettsége kapcsán – autista gyermekük integrálásával járó kihívások az iskolában – a meséléssel történő tanítás fontosságát hangsúlyozta. Történetének hatása a résztvevők számára egyszerre volt megdöbbentő és megható.

Rövid szünet után a nap folytatásaként rendkívül jó hangulatú csapatépítő és ismerkedő foglalkozások következtek, amelyek hatalmas szerepet töltöttek be a résztvevők közötti kapcsolatépítésben.

Később projektötletek kitalálásán dolgozhattak a csapatépítés során alakult csoportok, a résztvevő pedagógusok számtalan közös projekten kezdték meg a közös munkát.

0

Második nap

Ezen a napon párhuzamosan folytak a műhelymunkák. Mindenki három témát választhatott, melyekre előzetesen regisztrálnunk kellett a brüsszeli szervezők által létrehozott online felületen. Ugyanezen felület a szeminárium alatt fontos információkkal szolgált a résztvevők számára: a prezentációk anyagai, a résztvevők listája egy helyen volt így elérhető. Mindegyik workshop nagyon érdekes, aktuális és motiváló volt. Bőséges volt a kínálat. Ezek az előadások rendkívül hasznosak voltak, hiszen interaktív módon zajlottak, volt lehetőségünk gyakorlati példákon keresztül betekintést nyerni különböző témákba, aktív részesei lehettünk az egyes témákat, európai értékeket részletező tevékenységeknek. A workshopok az alábbi témákban folytak:

  • A diákok erősítése az aktív részvételen keresztül.
  • Az európai értékek és a demokratikus állampolgárság jelentősége a történelmen keresztül.
  • A befogadó vezetés elősegítése.
  • Az európai értékek közvetítése a szakoktatásban és szakképzésben a pályán való tanuláson keresztül.
  • Az európai értékek és az aktív polgári szerepvállalás beépítése a tantervbe.
  • Filozófia a gyakorlatban.
  • Az egész életen át tartó tanulás és a kritikus gondolkodás meghonosítása az oktatásban.

Az általam választott első workshop címe Az európai értékek és a demokratikus állampolgárság jelentősége a történelmen keresztül’ volt.

A foglalkozás során olyan módszereket vizsgáltunk, amelyek segítenek történelmi példákon keresztül bemutatni olyan demokratikus elveket, mint például a részvétel, a befogadás. Különleges és kreatív foglalkozások keretein belül megismerhettük a történelem nagy alakjainak tevékenységeit, akik hozzájárultak a demokrácia és a szabadság kialakulásához, majd annak elterjesztéséhez. Ezáltal olyan módszereket, kreatív és élményszerű tevékenységeket ismerhettünk meg, amelyekkel támogathatjuk a gyerekek társadalmi felelősségtudatának és aktív állampolgársági ismereteinek fejlődését. A workshop gyakorlati eszközöket is bemutatott, amelyekkel játékosan, szinte észrevétlenül ösztönözhetjük a diákokat az európai értékek és az aktív polgári szerepvállalás elsajátítására.

Az általam választott második foglalkozás témájaAz európai értékek és az aktív polgári szerepvállalás beépítése a tantervbe’ volt.

Hasznos tanácsokat kaptunk arról, hogyan segítsük a diákokat az európai értékek mindennapi tanulás folyamán történő megértésében, elsajátításában. Számos módszert és ötletet tanultunk, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy a diákok felelős és aktív európai polgárrá váljanak. A workshopot Senida Celjo tartotta, aki Bosznia-Hercegovina leginnovatívabb eTwinning használója volt 2023-ban. Szarajevóban tanít egy közgazdasági középiskolában; lelkesedése, energiája példaértékű, módszertani eszköztárának bemutatása mindenkit lenyűgözött. Projektje Európai eTwinning díjat eredményezett számára. A prezentáció végén még zenével is megörvendeztetett bennünket, az egyik résztvevő, szaxofonon játszotta el a La vie en rose című dalt.

A nap végén A diákok erősítése az aktív részvételen keresztül című workshopon vettem részt.

0

Olyan eszközökkel ismerkedhettünk meg, amelyeknek célja, hogy a diákok körében elősegítse az aktív részvételt az európai demokráciában, aktív európai polgárokká válhassanak interaktív órák és gyakorlati tevékenységek segítségével. A workshop több gyakorlati foglalkozást is tartalmazott, amelyek során magunk is kipróbálhattunk milyen az, amikor egy kisebb közösséget kell kialakítani és projekttervet kell készíteni annak jobbá tételéhez.

Délután városnézésre indultunk, bár az időjárás nem volt kegyes hozzánk. Ennek ellenére a városrész főbb látnivalóiról idegenvezetőnk lelkesen mesélt, minden épületnek, kőnek külön története van. A háború okozta sebek és a rombolások hatásai a mai napig megmaradtak és érezhetők.

Este a Restauran Amerikanac Sarajevoban vacsoráztunk, melyben - a nevével ellentétben – hagyományos helyi ételkülönlegességeket szolgáltak fel nekünk. Kiváló alkalom volt ez a nemzetközi kapcsolatok tovább építésére, közös projektek tervezésére.

Harmadik nap

Az utolsó délelőtt lehetőségünk nyílt arra, hogy az előadások során megszerzett tudásunkat gyakorlatba ültessük, a délelőtt a közös projekt megtervezéséről szólt. Az általunk (lengyel, észt, olasz, holland, bosnyák, magyar partnerek által) alkotott csoport fő témája az volt, milyen is ’Az Európai álom’. Az előző napok előadásai során alkalmazott módszereket most már a gyakorlatban is alkalmazhatjuk a projekt megvalósításához az osztályteremben és ezáltal a diákok képesek lesznek megérteni, alkalmazni az európai értékeket. A program zárásaként minden csoport röviden bemutatta saját projektjét, amik tele voltak hasznos, inspiráló, motiváló ötletekkel. Ezeket alkalmazva fogunk együtt dolgozni a projekteken.

A projekttervezés során egy lengyel, szlovák, észt, olasz, bosnyák, magyar és holland pedagógusokból álló csoportban kezdtük el a közös munkát, melyet hazatérve motiváltan folytatunk a diákjainkkal együtt. 

Értékelés:

A konferenciát rendkívül hasznosnak találtam, a HOTEL MÖVENPICK kiválóan alkalmas helyszín volt ehhez. Lehetőségem nyílt megismerni az európai értékek különböző módszerek, eszközök által történő átadását tanulóim számára. A kifejezetten multikulturális környezet kiváló alkalom volt az Európa számtalan országából jelen levő pedagógusok, oktatási szakemberek számára kapcsolatépítésre. Magam is nagyszámú partneri kapcsolatot szerezve tértem haza, a munkát meg is kezdtük a szerzett partnerekkel. Számos gyakorlati példát láttam arról, hogyan lehet beépíteni az európai értékek nevelését a mindennapi oktatásba, emellett betekintést kaptam különböző európai oktatási rendszerekbe is.

Számos új barátra leltem a nemzetközi közegben, akikkel már el is kezdtük a közös projektötleteink kidolgozását. A három nap kiváló hangulatban telt, és rengeteg új ötlettel tértem haza, amelyeket be fogok építeni a munkámba. Köszönöm az eTwinning Magyarországi Szolgáltató Pontnak a lehetőséget, hogy Magyarországot képviselhettem.

0