eTwinning szemináriumon jártam Tallinnban

Az eTwinning szemináriumot 2024. október 17-19 között tartották Tallinban, Észtországban, ahová Európa szinte minden országából érkeztek pedagógusok, oktatók, hogy részt vegyenek Az osztályteremtől a közösségig: a tanárok felkészítése az állampolgári neveléshez című szemináriumon.


Hazánkat Mizsei Judit, a jászberényi Jászsági Gróf Apponyi Albert Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény pedagógusa képviselte. Az alábbiakban Judit személyes beszámolóját közöljük az eseményről.


Első nap

A konferencián közel száz résztvevő vett részt. Az első nap egy nyitóbeszéddel indult. Az előadás átfogó képet adott az állampolgári nevelésről és bemutatta, hogyan járulhat hozzá az eTwinning program a diákok aktív és felelős állampolgári szemléletének kialakításához.

Ezt követően előadásokat hallgattunk meg arról, hogyan lehet beépíteni az alapvető európai értékeket – mint az emberi méltóság és az emberi jogok tiszteletben tartása – a mindennapi oktatásba.

A nap folytatásaként csapatépítő és ismerkedő foglalkozások következtek, amelyek jó hangulatot teremtettek és segítettek a résztvevők közötti kapcsolatépítésben.

 

Második nap

Ezen a napon párhuzamosan folytak a műhelymunkák. Mindenki három témát választhatott, melyekre előre regisztrálnunk kellett. Mindegyik workshop nagyon érdekes, aktuális és motiváló volt. Bőséges volt a kínálat. Ezek az előadások nagyon hasznosak voltak, hiszen interaktív módon zajlottak, volt lehetőségünk gyakorlati példákon keresztül betekintést nyerni különböző témákba:

  • Tisztelet és egyenlőség előmozdítása a korai nevelésben az eTwinning segítségével
  • Demokratikus kultúra kialakítása az osztályteremben
  • Játékos utak az állampolgári ismeretekhez: életkornak megfelelő módszerek
  • 2025-ös éves téma és európai értékek az eTwinning projektekben
  • Felelős online viselkedés tanítása az osztályteremben
  • Diákok, technológia és mesterséges intelligencia: konfliktus vagy lehetőség?
  • Digitális kompetenciák fejlesztése a korai gyermekkori és az általános iskolai nevelésben: az internet biztonságosabb használatának útja
  • "Okosan az interneten" projekt – Digitális kompetencia fejlesztése gyermekek, szülők és tanárok számára
  • Környezeti nevelés kezdetei a korai gyermekkorban: a „Zöld tanárok zöld gyerekeknek” eTwinning projekt felfedezése
  • A tudás az erőnk: betekintés az „Eurobéke” eTwinning projektbe
  • A tanulók kulturális tudatosságának fejlesztése a művészetek révén: egy eTwinning példa


0

Az általam választott első workshop címe „Demokratikus kultúra építése az osztályteremben” volt. A foglalkozás során olyan módszereket vizsgáltunk, amelyek segítenek a demokratikus elvek, például a részvétel, a befogadás és a közös döntéshozatal beépítésében a tanórai munkába. Megismerkedtünk kreatív és élményszerű tevékenységekkel, amelyekkel támogathatjuk a gyerekek társadalmi felelősségtudatának és aktív állampolgársági ismereteinek fejlődését. A workshop gyakorlati eszközöket is bemutatott, amelyekkel játékosan ösztönözhetjük a diákokat a közösségi értékek és a demokratikus gondolkodás elsajátítására.

A második foglalkozás témája a „Felelős online viselkedés tanítása az osztályteremben” volt. Hasznos tanácsokat kaptunk arról, hogyan segítsük a diákokat a digitális lábnyom, az online adatvédelem és az etikus információfelhasználás megértésében. Olyan módszereket és ötleteket tanultunk, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy a diákok biztonságos és felelősségteljes módon használják az internetet.

A nap végén egy „Zöld tanárok, zöld gyerekeknek” című környezetvédelmi eTwinning projektet ismerhettünk meg. A projekt célja, hogy a tanárok, diákok és szülők körében mélyítse a környezeti problémák ismeretét interaktív órák és gyakorlati tevékenységek segítségével. A workshop három gyakorlati foglalkozást is tartalmazott, amelyek során hulladékválogatást próbálhattunk ki mobiljátékokkal, robotokkal, valamint újrahasznosított anyagokból játékokat készíthettünk.

Harmadik nap

Az utolsó délelőtt lehetőségünk nyílt arra, hogy az előadások során megszerzett tudásunkat gyakorlatba ültessük, mivel ez a nap a közös projekttervezésről szólt. A fő témánk az volt, hogyan alakítható ki a demokrácia szelleme az osztályteremben. A program zárásaként mindenki röviden bemutatta saját projektjét, ami remek, inspiráló ötleteket adott mindannyiunknak.

Természetesen a városnézés sem maradt el: esténként és az utolsó délután új barátaimmal együtt fedeztük fel az észt főváros csodálatos látnivalóit. A közös vacsorákon pedig tovább folytattuk az ismerkedést a jövőbeli projektpartnerekkel.

Értékelés:

A konferenciát rendkívül hasznosnak találtam. Lehetőségem nyílt megismerni az állampolgári nevelés különböző területeit több tematikus műhelymunka keretében. Gyakorlati módszereket tanultam arról, hogyan lehet beépíteni az állampolgári nevelést a mindennapi oktatásba, emellett betekintést kaptam különböző európai oktatási rendszerekbe is.

Számos új barátra leltem, akikkel már most elkezdtük közös projektötleteink kidolgozását. A három nap kiváló hangulatban telt, és rengeteg új ötlettel tértem haza, amelyeket be fogok építeni a munkámba.

 

Köszönöm ezt a fantasztikus élményt!


0