eTwinning szemináriumon jártunk Pozsonyban

2022. november 10-12. között, Pozsonyban került sor A virtuális együttműködéshez szükséges készségek elsajátítása az óvodában” című szemináriumra, melyet az eTwinning Szlovákiai Szolgáltató Pontja szervezett. Magyarországról két fő vett részt a szakmai továbbképző és partnerkereső találkozón: Gaál-Szabó Anita, a Lilla Téri Általános Iskolából és Olteanu-Sturza Adelina, a Magdu Lucian Román Általános Iskola és Óvoda óvodapedagógusa.

Gaál-Szabó Anita, Lilla Téri Általános Iskola

A képzés első napján a regisztrációt és a köszöntőt követően koragyermekkori sikeres projektekbe nyerhettünk betekintést. Az ice breaking feladatok mindenki arcára mosolyt csaltak, már a kezdetek kezdetén a nyitottságra, ismerkedésre ösztönözték a résztvevőket. A második nap a képzés legmozgalmasabb napjának bizonyult. Reggel az e-Twinning online platformjával ismerkedtünk, majd a sikeres projektek módszertani követelményeit ismerhettük meg. Délután az óváros felfedezése várt ránk csoportmunkában, az Actionbound alkalmazás segítségével. A látványos séta után az IKT eszközöket és felhasználási lehetőségeiket ismerhettük meg röviden. Ahogyan a kurzuson kihangsúlyozták, igen nagy fontossággal bír, hogy osztálytermi környezetben, kora gyermekkorban értékesen tudjuk használni az IKT eszközöket és applikációkat. Ami engem illet, szívesen töltöttem volna még sokkal több időt a különböző lehetőségek megismerésével. A délelőtt során az egyik digitális feladat alkalmával egy online táblán ismertettük projektötleteinket, így délutánra reflektálni tudtunk egymás ötleteire. A délután hátralévő részét projekttervezéssel töltöttük. Már ekkor rátaláltam egy potenciális szlovén projektpartnerre, akivel egészen konkrét terveket tudtunk egyeztetni az elképzeléseinkről. A harmadik napon további sikeres projektekbe nyerhettünk betekintést, de ezen túl a feladatunk a saját projekt megtervezése volt. Két fős csoportunk két olasz partnerrel bővült, majd még egy szlovák és egy litván társunk is mellettünk döntött. Bár a konkrét ötleteinket újra kellett tervezni egy tágabb kontextusban, mindketten örömmel fogadtuk az újonnan érkezőket.

Értékelés: 

Mindent összevetve, örülök, hogy részt vehettem a képzésen. Bár én iskolai környezetben dolgozok, mégis sikerült az óvodai fejlesztés és az általános iskola kezdeti szakaszának metszetében ígéretes közös projektötlettel előállni. Mindannyiónkban közös, hogy az angolt, mint idegen nyelvet tanítjuk kora gyermekkorban, még az olvasás és az írás bevezetése előtt. Projektünk címe: From games to stories, reményeink szerint havonta egyszer online, közös órán találkozunk és az első osztályos syllabus óvodában releváns témákban közös tevékenységeket tervezünk. A fejlesztési év végére a játékoktól szeretnénk az autentikus történetekig eljutni. A projekt eredményeként többek között játékgyűjteményt szeretnénk összeállítani e-book formájában.

Olteanu-Sturza Adelina, Magdu Lucian Román Általános Iskola és Óvoda

A szeminárium első napján, a nyitóbeszéd után tájékoztatást kaptunk arról, hogy 17 országból 64-en vesznek részt ezen a szemináriumon. Megismertük a szlovákiai szervezőcsapatot. Megkezdődött az első bemutató: bemutatták az eTwinning Programot, az új ESEP platformot, a TwinSpace-t. Megtudhattuk, hogy milyen  szakmai fejlődési lehetőségeket kínál az e-Twinning, milyen nagy hatással van a diákokra és a tanárokra. Ezt követte a máltai koordinátor előadása az eTwinningről és az innovatív pedagógiáról. A harmadik előadás szintén Máltáról szólt, az eTwinningről és a tananyagról, a máltai óvodák sikertörténeteiről, tulajdonképpen az óvodában végrehajtott projektekről. Itt több online alkalmazást is bemutattak nekünk: például a Wheelofnames.com-ot, ehhez kapcsolódóan megpörgették a szerencsekereket, és mindenkinek készítenie kellett egy fényképet a szomszédjával; Bemutatták a Mentimeter, Book Creator alkalmazásokat, melyek mind sikeresen használhatóak a projektekben. Az utolsó előadás egy pozsonyi eTwinning projekt bemutatása volt, a program tanárok, óvodások és a Steam megközelítés előnyeiről szólt. A projekt témája a környezetvédelem volt. A kollégák a Book Creator, a Story Jumper, a Wakelet, a Canva, a Padlet, a Chatter Pix programokkal dolgoztak.

Nagyon élveztem az ice breaking feladatokat, a mozgásgyakorlatot, a kreatív bemutatkozási játékot és az egymás megismerését szolgáló játékokat – különösen tetszett, amikor hasonlóságokat kellett keresnünk a teremben tartózkodó emberekkel, és egy 6-8 fős konstellációt kellett létrehoznunk azokkal, akikkel volt bennünk valami közös. Az este egy finom vacsorával zárult.

A szeminárium második napja két csoportban, két különböző teremben zajlott. Minden résztvevőt különböző színű csoportokba osztottak. Beléptünk az ESEP platformra, megismerkedtünk vele, mindannyian készítettünk egy oldalt, ahol bemutatkoztunk, és Padletbe írtuk a projektötletünket. A rövid szünet után, projektötleteket beszéltünk meg egymással, majd egy kávé mellett visszatértünk a terembe, ugyanabban az összetételben folytattuk a munkát. A következő részben bemutatták nekünk a jó eTwinning projekt létrehozásának módszertanát. Bevezettek minket egy másik online alkalmazásba, az AnswerGardenbe, ahol mindannyian megválaszoltuk, hogy szerintünk mi befolyásolja egy jó projekt minőségét. Egy jó eTwinning projektben a pedagógusok, gyerekek, partnerek legyenek elégedettek, így nagyon jó eredményeket és minőséget lehet elérni az elvégzett tevékenységekben. Sok tippet kaptunk a jó projekt elkészítéséhez és egy projekt tervet is, valamint gyakorlati tanácsokat arról, hogy miként alakítsunk ki együttműködési kapcsolatot a partnerek között, mindig legyen több esemény, online találkozó a projekten belül. "Játszottunk" a Kahoot! alkalmazással is.

Ebéd után volt egy tevékenységem a városban, a telefonom Actionbound alkalmazását használva a QR kódon keresztül. Ehhez a tevékenységhez is színkóddal láttak el minket. A feladatunk az volt, hogy a nyomokat követve megkeressük Pozsony nevezetességeit, képeket, videókat vagy felvételeket készítsünk róluk, és a csoportból egy ember töltse fel azokat az alkalmazásba. Szórakoztató, kreatív, szabadtéri tevékenység volt amit nagyon élveztünk. Még volt egy óránk, hogy körbejárjuk a várost és vásároljunk néhány szuvenírt. Visszatérve kávéval, teával, gyümölcslével, szendvicsekkel, süteményekkel vártak minket. Az ezt követő tevékenységek (2 csoportos) pihentetőek, szórakoztatóak, de nagyon érdekesek és hasznosak is voltak. A Pear Deck applikáción keresztül megadtam egy kódot, és a prezentációt a laptopunkon egy időben nézhettem a nagy képernyőn. Az Avachara alkalmazással elkészítettük saját avatárunkat, majd lerajzoltuk magunkat egy google-lapra, és animáltuk a rajzot az Animated Drawings alkalmazással (Sketch.metademolab.com). A szórakoztató és egyszerű Scroobly alkalmazással mozgó karaktereket hoztunk létre. Ezután másfél óránk volt megbeszélni, kiválasztani partnereinket és elkezdeni egy eTwinning projekt tervezését. Kellemes csoportos tevékenység volt, egy finom kávéval fűszerezve. Ezután következett az "ünnepi" vacsora Pozsony óvárosában (Bratislava Flag Ship Étterem).

A harmadik napon, szombaton délelőtt jó gyakorlatokról szóló előadásokat hallgattunk meg a különböző országokban, óvodások bevonásával megvalósuló projektekről pl.: Én és a világom, Medve kalandja, Utazó angyalok, Szórakoztató matematika és egy szerkesztett könyvvel zárult projekt. A program végén készítettünk egy csoportképet az összes résztvevővel, és megkaptam a részvételi oklevelet. Ezután feltöltöttem a platformra az előző nap elkészített projektjeimet. Az "Együtt az egészségért" projektet romániai és moldovai kollégáim partnereként töltöttem fel. Mindegyik csoport bemutatta projektjét, én pedig a projektcsapammal készítettem képeket. Személyesen is megköszöntem a szlovákiai csapatnak a rendezvény profi szervezését és útnak indultam haza.

Értékelés:

Nagy kitüntetést jelentett számomra, hogy Magyarországot képviselhettem 2022. november 10- 12. között az eTwinning pozsonyi szemináriumon, melynek témája „Virtuális együttműködéshez szükséges készségek elsajátítása az óvodában”. Nagyon sok új módszertani ismerettel gazdagodtam, amelyek elősegítik az eTwinning projektek összeállítását, valamint elsajátítottam az online kapcsolatokban alkalmazott digitális eszközök adta lehetőségeket. Megismerkedtem más résztvevő országok képviselővel, egyesekkel megbarátkoztunk és közös projektekben való együttműködésről döntöttünk. Az eTwinning platform számos előnyei mellett megemlítem, hogy a közös online projektek lehetőséget biztosítanak, hogy megismerjék a gyermekekkel végzett munkánkat és pedagógusi munkánk is elismerésre kerüljön. Magyarországról 2 fő vehetett részt ezen a találkozón, nagyon örültem, hogy pályázat útján az egyik résztvevő én voltam. Számomra nagyon megtisztelő, hogy egy fontos kihívásnak tettem eleget és ugyanakkor egy szakmai erőpróbát is jelentett mert ez volt az első alkalom, hogy egy olyan rendezvényen vegyek részt, amely csak angol nyelven folyt.


                                                                                                                                                                        0