eTwinning20! - Ünnepeljünk együtt az eTwinning nagykövetekkel: Fekete Zsuzsa
A Közép-Dunántúli régió korábbi eTwinning nagykövete, angol – orosz – történelem - pedagógia szakos tanárként dolgozott a győri Péterfy Sándor Evangélikus Gimnázium, Általános Iskola, Óvoda AMI és Kollégiumban. Tanítási tapasztalata lefedte mind az általános iskolai, a gimnáziumi, a szakközépiskolai nyelvoktatást, mind a felnőttképzést. Jelenleg Győr Megyei Jogú Város Önkormányzatának munkatársaként az oktatási intézményekkel való együttműködés fenntartásáért és az ehhez kapcsolódó szervezési feladatok ellátásáért felel.

20 szubjektív gondolat a 20 éves eTwinningről

Hat éven át, 2017 és 2023 között voltam az eTwinning Közép-dunántúli régiójának nagykövete. Az eTwinningnek köszönhetően a hat év alatt számos olyan élménnyel, tapasztalattal lettem gazdagabb, ami meghatározó a szakmai fejlődésem és kapcsolataim szempontjából.

A 20. évfordulóra 20 pontban szedtem össze mindazokat, amiket mint tanár, mint nagykövet az eTwinningnek köszönhetek.

Egy új szemléletet, számos felismerést adott nekem az eTwinning közösség:

  1. Gyakran halljuk, hogy a most iskolába járó Z és Alfa generációs gyermekek, fiatalok mennyire problémásak, milyen nehéz őket tanítani, nehéz velük bánni az iskolában. Valójában ez a két generáció NEM rosszabb, egyszerűen MÁS mint a korábbi generációk és ezért nekünk, tanároknak MÁS módszereket kell találnunk az oktatásukra.
  2. A hagyományos módszerek mellet egyre nagyobb teret kell kapnia a projekt alapú oktatásnak (Project Based Learning), amely során a tanulók egymással együttműködve, jellemzően valamilyen gyakorlati természetű, a mindennapi élethez kapcsolódó problémára fókuszálva egy közös produktum, termék létrehozása érdekében dolgoznak.
  3. A projekt szót a pedagógiában szűkebb értelemben használjuk, mint a hétköznapi nyelvben.
  4. Gyakran olvasni, hogy a ma iskolába járó gyermekek 60-65 százaléka olyan szakmában fog dolgozni, ami ma nem is létezik. Mit tehet a tanár, az iskola ebben a környezetben? Nem csupán a tényanyag magolására kényszeríti a diákot, hanem a változáshoz való alkalmazkodásra is megtanítja.
  5. Az élethosszig történő tanulás készségének elsajátítása nélkülözhetetlen. A gyorsan változó körülmények és a tudományos ismeretek bővülése mellett a készségeink folyamatos felfrissítésére van szükségünk, hogy lépést tudjunk tartani a modern világgal.
  6. A digitális eszközök ma már nélkülözhetetlen részei az életünknek. Nem helyes, ha ezeket tiltjuk, kitiltjuk. Fontos lenne, ha megtanulhatnák fiataljaink az okos eszközök okos és etikus használatát, ami rendkívül nehéz, hisz többnyire mi felnőttek sem vagyunk ennek a tudásnak a birtokában.
  7. Régen az idősebb generációtól tanult a fiatalabb. Manapság ez fordítva is igaz. Felnőttek olyan nemzedékek, amelyek bizonyos területen ügyesebbek, tájékozottabbak, mint mi, az idősebbek. Ne szégyelljünk a fiataloktól tanulni, kérdezni!

Hogyan segített nekem az eTwinning a tanári munkámban?

  1. Ablakot nyitott a nagyvilágra. A hazai és nemzetközi projektek keretében diákjaimmal több nemzet tanulóival dolgoztunk, tanultunk együtt.
  2. Az együttműködések révén megismerkedtem, barátságot kötöttem tanár kollégákkal Európa-szerte.
  3. Folyamatos tanulásra, megújulásra kényszerített. Online és offline továbbképzések sokaságán vettem részt, hogy naprakész legyek, a diákjaimnak a legújabb módszerekkel naprakész tudást adhassak át.

Milyen lehetőségeket tartogatott a nagyköveti munka?

  1. Lehetőségem volt számos külföldi szakmai konferenciára, nagykövet találkozóra elutazni és ott szakmai tapasztalatokat gyűjteni.
  2. A megszerzett tudást továbbképzéseken oszthattam meg a magyar pedagógus kollégákkal.
  3. A régióm sok iskolájában megfordultam, ahol beszélhettem az eTwinningben rejlő lehetőségekről és támogathattam a kezdő eTwinningező pedagógusok munkáját.
  4. A Covid 19 előtti időszak nagy kihívása az volt, hogy amikor a digitális eszközök, platformok oktatásba történő bevonásáról beszéltem, sokszor előfordult, hogy a tanár kollégák nem értették, miért van erre szükség, miért kell változtatni a jól bevált hagyományos módszereken. Jó érzéssel tölt el, hogy egyik hírnöke lehettem a digitális pedagógia új módszereinek.
  5. A pandémia időszaka új feladatot adott. A távoktatás alatt nélkülözhetetlenné vált a pedagógiában a digitális eszközök és platformok használata. Továbbképzések, konzultációk sorát tartottuk, hogy a pedagógusok munkáját támogassuk.
  6. Az eTwinning webináriumok hosszú idő óta népszerűek a tanárok között. Máig emlékszem arra a mérhetetlen izgalomra, amivel az online faliújságokról szóló első webináriumomra készültem. Az izgalom a későbbiekben is elkísért, amikor különböző témákban évente több webináriumot is tartottunk. A tanévkezdő webináriumok szervezése volt a kedvencem, amit általában több nagykövet társammal együtt tartottunk.
  7. A Pedagógiai Oktatási Központokkal történő hatékony együttműködés sokat segített a régiómban tanító tanárok elérésében. Különösen sokat köszönhetek a Győri POK-nak.
  8. Az új nagykövetek beilleszkedésének segítését a szívügyemnek tartottam. Élénk emlékként maradt meg bennem kezdő nagykövetként a saját tanácstalanságom, bizonytalanságom. Egy tapasztaltabb társ támogatása megkönnyítheti a kezdeti lépéseket.
  9. Nem számoltam, hogy az eTwinning 20 évéből az én 6 éves nagyköveti időszakomban hány projektben, továbbképzésben, webináriumban, eTwinningről szóló szakdolgozatban és mesterpedagógusi portfólióban működtem közre, hány cikket írtam. Úgy gondolom, hogy a számoknál sokkal fontosabbak a kialakult barátságok, és az, hogy egy folyamatosan fejlődő, virágzó európai tanári közösségnek, az eTwinning közösségének a tagja lehettem és máig lehetek.
  10. Bár már nem a közoktatásban dolgozom és emiatt nem is folytathatom a nagyköveti tevékenységet, a mostani munkám is az iskolákhoz kötődik. Ez egy különleges lehetőség arra, hogy az elsajátított innovatív módszereket tovább népszerűsítsem és az eTwinningben rejlő lehetőségeket továbbra is közvetítsem.

Boldog születésnapot eTwinning!

0