Az uniós digitális oktatási tartalmakról nemrégiben készült tanulmány kiemeli, hogy az érdekelt felek körében széles körben elfogadott szókincs és terminológia hiánya zavart és következetlenséget eredményezhet, és hátráltathatja a minőségi kritériumok meghatározását.
Ezt súlyosbítja a mesterséges intelligencia (AI) által létrehozott, leírt és ajánlott DEC felerősödése. A 2021 és 2027 közötti időszakra szóló digitális oktatási cselekvési terv részeként és a sikeres digitális oktatást és képzést elősegítő kulcsfontosságú tényezőkről szóló tanácsi ajánlást követően a Bizottság szakértői csoportot hozott létre e kérdések kezelésére, valamint iránymutatások tervezetét az oktatók, a tagállami hatóságok és az oktatási szolgáltatók számára.
Oktatási tartalom generálása
A ChatGPT 3.5 kiadását követő generatív AI-robbanás óta az oktatók ezeket az eszközöket használják tapasztalataik megosztására, a megfelelő utasítások írására és a tanulás és értékelés kiigazítására. A gyors elterjedés ellenére a generatív mesterséges intelligenciával kapcsolatos kutatás hatékonysága és hatása az oktatásban még mindig új. Fejlesztés alatt állnak azok a szolgáltatások, amelyek megkönnyítik a tanítási szekvenciák vagy forgatókönyvek létrehozását, vagy a diákok felülvizsgálatát és képzését. A meglévő megoldások közé tartoznak például a NOLEJ, Redmenta, Diffit és Jamworks.
A generatív mesterséges intelligencia megváltoztathatja, hogy az oktatók és a kiadók hogyan hoznak létre tartalmakat, és hogyan tanítanak és kínálnak személyre szabott támogatást. Az olyan feladatok, mint a tartalomgenerálás (összefoglalók, kulcspontok, glosszáriumok) és az oktatási tevékenységek (emlékezés, megértés) valódi hatékonyságnövekedést eredményezhetnek. Ez egy példátlan lehetőség a tanítási, tanulási és értékelési megközelítések, az elfogultság, a szerzői jogi kérdések és a DEC minőség előrejelzésére és felülvizsgálatára.
Oktatási tartalom keresése és kiválasztása
A megfelelő DEC felfedezéséhez és kiválasztásához mesterséges intelligencia és szemantikus webes megoldások kombinációjára van szükség. Együtt hatékonyan összekapcsolhatják a szókincseket, leírhatják a tartalmat (és annak kontextusát) és meghatározhatják a tanterveket és készségeket a természetes nyelvi keresés segítségével, megkönnyítve ezzel a DEC-ajánlatok sokaságának navigálását.
Oktatási tartalom adaptív tanulással
Az adaptív oktatás és tanulás ötvözi a DEC-et AI eszközökkel, hogy személyre szabott egyéni vagy csoportos kurzusokat kínáljon. Az európai EdTech ágazat és oktatási kiadók már egy ideje megvizsgálták ezeket a lehetőségeket, például Franciaországban (P2IA – innovatív partnerség a mesterséges intelligenciával kapcsolatban) és Hollandiában (NOLAI). Ezek az eszközök támogatják a differenciálást, a formatív értékelést és az önálló tanulást; egyes hatásokat azonban (több mesterséges intelligencia kombinációja, felnagyítás) még nem mértek.