Nemzetközi Initial Teacher Education (ITE) konferencia a tanárképzésről - beszámoló
A konferenciára 2024. november 28-30. között kerül sor Budapesten és az online térben.

Az “eTwinning a jövő tanáraiért” kezdeményezés összefogja és arra ösztönzi az európai országok alapfokú pedagógusképző (Initial Teacher Education-ITE) intézményeit, hogy lehetőségeik szerint építsék be az eTwinninget a tanárképző tevékenységeikbe. A konferencia azt vizsgálta, hogy az eTwinning hogyan mozdítja elő az állampolgári ismeretek oktatását és az európai értékek megismerését a leendő tanárok körében.

Európai online/onsite konferencia a tanári alapképzésről:

"Fostering citizenship education and European values through eTwinning for future teachers"

A helyszíni és az online, élőben közvetített rendezvényen pedagógusképzők, felsőoktatási intézmények képviselői és szakértők gyűltek össze, hogy megvizsgálják, milyen meghatározó szerepet játszhat az eTwinning a tanári alapképzésben (ITE).


A konferencia programja >>

A konferencia oldala >>

1.nap

A konferencia első napján a megjelent vendégeket és előadókat az Európai Bizottság képviselője Mathilde Grosjean köszöntötte, majd az eTwining Program hazai megvalósításáért felelős eTwinning Magyarországi Szolgáltató Pont (Oktatási Hivatal) képviseletében dr. Puszter Bernadett köznevelési elnökhelyettes üdvözölte a csaknem 40 országból érkező küldötteket. A köszöntőket az eTwinning Központi Szolgáltató Pont (CSS) képviselője: Nikolaos Mouratoglou zárta, aki röviden vázolta a konferencia programját.

0

A konferencia nyitóbeszédét dr. Fülöp Márta, a budapesti Károli Gáspár Református Egyetem professzora és a Magyar Kutatási Hálózat szociál- és kultúrpszichológiai tanszékének tudományos tanácsadója és vezetője tartotta a közös európai értékekről, majd olyan oktatási gyakorlatokat tárt fel, amelyek előmozdíthatják a demokratikus állampolgárságot és a társadalmi kérdésekben való aktív részvételt.

A konferencián került sor az „eTwinning for future teachers” - Európai Tanárképző Intézmények Európai Díj 2024 ünnepélyes átadására. A díjra jelöltek listája itt érhető el. Az Európai Tanárképző Intézmények Európai Díja - egy új szakmai elismerés, amely 2022-ben indult, azzal a céllal, hogy értékelje az eTwinning legaktívabb (ITE) intézményeit. A díj a tantervi integrációt, projekt megvalósítást és a kutatási eredményeket veszi figyelembe. A hazai minősítést 2024-ben az Apor Vilmos Katolikus Főiskola nyerte el.

A konferenciára meghívott vendégek között volt az Apor Vilmos Katolikus Főiskola eTwinning kapcsolattartója, Palkóné dr. Tabi Katalin. A hazai pedagógusképző  intézmények közül, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, a Károli Gáspár Református Egyetem és a Debreceni Egyetem képviselői is részt vettek a konferencián, valamint az eTwinning ITE egyik magyarországi nagykövete: Tóth Éva.

„eTwinning for future teachers” - Európai Tanárképző Intézmények Európai Díjat idén a Zágrábi Egyetem kapta, Ivana Milković professzor, az egyetem eTwinning koordinátora inspiráló beszédet mondott és megosztotta személyes eTwinning tapasztalatait.

„Az idővel, a tapasztalatokkal és az új ötletekre és együttműködésre való növekvő nyitottsággal az eTwinning átalakította a karunkat és a szakmai munkámat, és úgy vélem, hogy ez egy nagyszerű út a jövőbeli tanárok készségeinek fejlesztéséhez és a jövőbeli kihívásokra való felkészüléshez.”

A díjátadót követően kulturális programra került sor, melyet az eTwinning Magyarországi Szolgáltató Pont (Oktatási Hivatal) és Skultéty Katalin eTwinning ITE nagykövet szervezett.

0


A konferencia első és harmadik napja online közvetítésben elérhető volt és visszanézhető az alábbi videófelvételen:

0


 2. nap

 A konferencia második napjától az online részvételhez előzetes regisztrációra volt szükség.

A konferencia második napját a gyakorlati workshopoknak szentelték. A résztvevők megvizsgálták, hogyan lehet az eTwinning programot beépíteni a tanári alapképzési tanulmányi programokba.

A workshop témák a következők voltak:
  • Innovatív pedagógiai stratégiák.
  • Az aktív polgári szerepvállalás elősegítése.
  • Hogyan kezeljük az eTwinning projektek egyetemi kurzusokba való beágyazásával kapcsolatos kihívásokat?
  • Az eTwinning a pedagógusképzésben: a szakképző intézmények jó gyakorlatai a pedagógusképzésben

A workshopok kínálatában népszerű volt és sok jelentkezőt vonzott az alábbi workshop:

WS8: eTwinning in teacher education: Good practices for preparing teachers in vocational education and training  - melyet két hazai előadó:  dr. Kattein-Pornói Rita adjunktus (BME Műszaki Pedagógia Tanszék) és Tóth Éva (BMSZC Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikum oktatója, a Modern Iskola oktatási szakportál főszerkesztője, eTwinning ITE nagykövet)  tartott a helyszínen, akik a BME és a BMSZC Petrik tapasztalatait osztották meg az eTwinning és a szakképzés, illetve a szakképző tanárok felkészítése terén.

0


3. nap

Az utolsó nap Dr. Maria Chiara Pettenati, az Indire kutatási igazgatója vitaindító beszédével kezdődött, aki két, 2023-ban Olaszországban végzett tanulmány legfontosabb eredményeit mutatta be. A vitaindító előadás az eTwinningnek a már dolgozó tanárokra és a leendő tanárokra gyakorolt hatásáról szólt, valamint azokról a különböző területekről, amelyeken az eTwinning beépíthető a pedagógusképző intézmények tanterveibe (pl.: szakmai gyakorlatok és angol nyelvű kurzusok,  oktatási technológiák és pedagógiai laboratóriumok/tanfolyamok).

A program az „Az állampolgári ismeretek oktatásának előmozdítása az eTwinningen keresztül a leendő tanárok számára” című panelbeszélgetés követte, amely arról szólt, hogy az eTwinning hogyan használható fel az állampolgári ismeretek oktatásának előmozdítására. A panelbeszélgetésen új és tapasztalt tanárképzők vettek részt, akik megosztották nézeteiket arról, hogy az eTwinning milyen előnyökkel és lehetőségekkel jár a leendő tanárok számára a tanári alapképzés javítása terén. Madeleine Flötotto, az erlangeni Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg tanára például így nyilatkozott:

„Úgy gondolom, hogy a legfontosabb dolog az, hogy a tanárhallgatóknak is lehetőséget adjunk arra, hogy megtapasztalják ezeket az [európai] értékeket, és megéljék azokat, gyakorlatilag biztonságos térben használják őket. Azt hiszem, nagy bátorságra van szükség ahhoz, hogy az ember állampolgár legyen, és nekünk, tanárképző tanároknak, mindössze annyit kell tennünk, hogy bátorítjuk őket, valóban bátorságot adva nekik ahhoz, hogy polgárként és a jövő polgárait nevelő személyként is aktívak legyenek.  Az eTwinning tökéletes hely erre, mivel lehetőséget ad arra, hogy diáktanárként vagy tanárként hallasd a hangod.”

Az esemény közös beszélgetésekkel zárult, amelyek során a résztvevők olyan modellekről elmélkedtek, amelyek segíthetik őket hatékonyan beépíteni az eTwinninget a tanárképzési programokba.

A megvitatott kulcsfontosságú ötletek közé tartozott egy európai modul/útmutató kidolgozása az eTwinning oktatási és oktatási tantervekbe való integrálására, nyári iskolák, workshop-sorozatok, digitális job-shadowing és együtt-tanítás a különböző országok között.

0

A tanároknak lehetőségük nyílt hálózatépítésre és eszmecserére a konferencia során, valamint arra, hogy megerősítsék elkötelezettségüket az inkluzív, értékközpontú oktatás eTwinning révén történő előmozdítása iránt.

Reméljük, hogy a konferencián részt vett hazai pedagógusképző intézmények számára hasznos tapasztalat volt ez a 3 nap és lehetőséget nyújtott a kapcsolatépítésre és bemutatkozásra ezen a rangos nemzetközi eseményen. Bízunk abban, hogy a jövőben több hazai eTwinning ITE projekt is indul majd és jövőre magyar indulókat is üdvözölhetünk a következő eTwinning ITE Európai Díj seregszemléjén.

Forrás: school-education.ec.europa.eu