Online eTrend Konferencia 2024 - Beszámoló

Az eTwinning Magyarországi Szolgáltató Pont (Oktatási Hivatal) 2024. november 15-én ‒ immár hetedik alkalommal ‒ ismét megrendezte az eTrend Konferenciát, online formában - a köznevelésben és szakképzésben tanító pedagógusoknak, oktatóknak. 

A konferencia témája: Well-being at school ‒ az iskolai jóllétről.

A konferenciáról készült összefoglalót cikkünkben olvashatják. 

 Az eTwinning Magyarországi Szolgáltató Pont szervezésében megvalósuló rendezvény célja az volt, hogy a program nyújtotta lehetőségek segítségével támogassa a pedagógusok szakmai fejlődését és gyakorlati tapasztalatszerzését.

eTwinning eTrend Konferencia - 2024

Well-being at school ‒ az iskolai jóllétről

2024. november 15.
12:30-17:30 - online (MS Teams)


A VII. eTrend Konferenciát az eTwinning Program éves témájának: „Well-being at school ‒ az iskolai jóllétről” alábbi alappilléreire építettük fel előadások és workshopok formájában:

- Wellbeing concepts – Jóllét fogalmak

- Pozitív pszichológia

- Pozitív pedagógia

- Az oktatók és a tanulók érzelmi egészségének és jóllétének elősegítése

A konferenciára magyarországi köznevelési vagy szakképző intézményben (óvoda, általános és középiskola, szakgimnázium, technikum) dolgozó aktív pedagógusok és oktatók jelentkezhettek. Az eTwinning program egyik kiemelt célja, hogy támogassa a pedagógusok szakmai fejlődési lehetőségét, így a rendezvényen a részvétel ingyenes volt.

A konferencia programja >>

Előadókról bővebben >>

VII. eTrend Konferencia háziasszonya Merklné Kálvin Mária volt, aki moderátorként segítette az esemény sikeres lebonyolítását.

A konferenciát Brassói Sándor – az Oktatási Hivatal elnöke nyitotta meg. Beszédében üdvözölte az ország minden részéből és az oktatás minden szintjéről érkezett pedagógusokat, röviden bemutatta az eTwinning Programot, beszélt az oktatás kihívásairól és az új oktatási trendekről.

A résztvevőket és a konferencia előadóit az Oktatási Hivatal Pedagógiai-szakmai Szolgáltatások Koordinációs Főosztálya nevében Selmeczi Zoltán főosztályvezető úr köszöntötte. Bemutatta az Oktatási Hivatal keretein belül működő eTwinning Magyarországi Szolgáltató Pont tevékenységét és munkatársait, valamint az eTwinning nagyköveteket. Bemutatta a konferencia témáját és kitért arra, hogy milyen fontos a jó iskolai közérzet az oktatásban.

A konferencián résztvevőket és az előadókat a Belügyminisztérium nevében Rózsa Gábor osztályvezető (Köznevelési Tartalomfejlesztési Főosztály, Digitális Módszertani és Fejlesztési Osztály) üdvözölte, aki az esemény témájához kapcsolódva kifejtette, hogy milyen fontos az oktatásban a tanárok és a diákok mentális és érzelmi jólléte.

A megnyitót követően került sor a plenáris előadásokra.

A meghívott előadók: Dr. habil. Fodor Szilvia pszichológus, és Krepsz-Kapai Bernadett tanítónő, gyógypedagógus a fenti témákhoz kapcsolódó, gondolatébresztő előadásokkal nyitották a konferenciát.

Dr. habil. Fodor Szilvia - pszichológus, az Eötvös Loránd Tudományegyetem PPK Pszichológiai Intézet Tanácsadás- és Iskolapszichológia Tanszékének docense, a European Talent Centre, Budapest állandó munkatársa, a European Council for High Ability (ECHA) alelnöke, és az Országos Iskolapszichológiai Módszertani Bázis vezetője.

Előadásának címe: Az iskola mint munkahely - A pedagógusok pszichés jóllétének támogatása 

Krepsz-Kapai Bernadett - tanár, (Zalaapáti Gábor Áron Általános Iskola), tanítónő, gyógypedagógus, gyógytestnevelő, mesterpedagógus – szaktanácsadó.

Előadásának címe: Amikor beköltözik a szeretet az osztályba 

Dr. habil. Fodor Szilvia előadásában kifejtette, hogy miért fontos a pozitív pszichológia, a pozitív pedagógia és a tanárok jólléte az oktatásban. Fontos szempontokat adott a pedagógusok jóllétének és mentális egészségének támogatásához, bemutatta Martin Selingman PERMA modelljét és az úgynevezett „Wheel of Wellbeing”-et. Fontos szervezetfejlesztési gyakorlatokat osztott meg, amelyekkel sikeresen lehet növelni a dolgozók jóllétét és mentális egészségét, a pozitív pszichológia eredményeinek felhasználásával.

Krepsz-Kapai Bernadett előadásában bemutatta, milyen is az, amikor valóban beöltözik a szeretet az osztálytermekbe. A pozitív pedagógiai megközelítés bemutatását követően kitért a hazánkban is elérhető programokra (Pozitív Pedagógia és Nevelés Program, Kék Madár Program) és felvázolta a pozitív pedagógia alapelveit és hatását az iskolai jóllétre. Ő is kiemelte, hogy milyen fontos az iskolához való viszony, az iskolai- és az osztálylégkör az oktatásban, majd saját oktatási gyakorlatából vett példákkal illusztrálta, hogyan alkalmazhatóak a pozitív pszichológiai ismeretek a pedagógia területén a gyakorlatban.

A plenáris előadásokat követően került sor a Tanárok és diákok jólléte a digitális oktatás tükrében témájú kerekasztal beszélgetésre, melynek moderátora Tóth Éva eTwinning nagykövet volt.

0               

Résztvevők:

Tóth Éva – moderátor - Budapest régió eTwinning nagykövete, a Modern Iskola oktatási szakportál főszerkesztője, a BMSZC Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikum angol nyelv és projektmunka szakos oktatója

Dénesné Szak Andrea - magyar-német szakos pedagógus (Kaposmérői Hunyadi János Általános Iskola), mesterpedagógus, szaktanácsadó, tréner, coach, tízszeres Digitális Pedagógus díjas oktató

Tóth Laura - pszichológus, tartalomgyártó és a Bright Place alapítója

Balogh-Szikora Ildikó - tanár (debreceni Tóth Árpád Gimnázium), az Észak-alföldi régió eTwinning nagykövete

A résztvevők bemutatása után mindenki elmondta, mit jelent számára a projektpedagógia és a digitális jóllét fogalma. A meghívott vendégek a saját tapasztalataikból, munkájukból fakadóan különböző irányokból közelítették meg a témát. A beszélgetés során kitértek a diákok és a tanárok mentális jóllétére és arra, hogyan befolyásolja mindezt a digitális oktatás és hogyan jelenik meg ez a téma az eTwinning projektek gyakorlatában.  A beszélgetés zárásaként a résztvevők megosztották saját jó gyakorlataikat is.

Kerekasztal-beszélgetés videófelvétele itt érhető el >>

A plenáris előadások után került sor a párhuzamos workshopokra, két szekcióban.

Az eTwinning nagykövetek és az eTwinningben gyakorlott, meghívott pedagógusok saját projektjeik és tapasztalataik bemutatásával szemléltették az eTwinning és Erasmus+ projektekben rejlő lehetőségeket, melyeket felhasználva egyszerűen, a tanítási és tanulási folyamatot színesebbé téve, valamint a 21-ik századi kompetenciákat folyamatosan fejlesztve tudnak majd a résztvevők projekteket indítani hazai és európai kollégákkal. Nagy érdeklődést keltett a mesterséges intelligencia használata az oktatásban workshop, amelyben gyakorlati lépésekben ismerkedhettek meg a résztvevők ChatGPT-vel és a gyakorlati felhasználásának részleteivel.  

A workshopokon az alábbi programokon vehettek részt az érdeklődők:

  • ENABLE Anti-bullying program bemutatása
  • TEMPUS – Erasmus+ nívódíjasok 2024 - díjazott projektek
  • eTwinning Nemzeti Minősítés 2024 – projektek bemutatói
  • Mesterséges intelligencia használata az oktatásban
  • Pozitív pszichológia és pozitív pedagógia
  • Wellbeing az eTwinningben

A eTwinning eTrend konferencia remek alkalmat nyújtott az érdeklődőknek arra, hogy új, a mindennapi oktatás során is könnyen feldolgozható szakmai tartalmakat ismerjenek meg. Az eTwinning Program továbbra is fontosnak tartja a pedagógusok és szakképzésben oktatók szakmai fejlesztését és az eTwinning együttműködések népszerűsítését.

Reméljük, találkozunk Önökkel a következő rendezvényünkön!


Az előadások és workshopok során bemutatott prezentációk alább találhatók.

Plenáris előadások


Workshopok

1. szekció

Workshop 1/I. Pozitív pedagógia - ENABLE Anti-bullying program >>

Lévainé Müller Katalin, Oktatási Hivatal - Sulinet Osztály

Workshop 1/II. Projektbemutatók: Erasmus+ nívódíjasok 2024 – díjazott projektek

Workshop 1/III. Projektbemutatók: eTwinning Nemzeti Minősítés 2024 - projektek

  • Fükő Judit, az Észak-magyarországi régió eTwinning nagykövete, tanár - Sajószentpéteri Kossuth Lajos Általános Iskola Hunyadi Mátyás Tagiskolája – TwinBus >>
  • Kiss Mónika, a Dél-alföldi régió eTwinning nagykövete, tanár - Szegedi Orczy István Általános Iskola - Stories to heal - reading for wellbeing >>
  • Pap Andrea - tanár, Pétervásárai Tamási Áron Általános Iskola - FOOD4U >>
  • Szana Andrea, tanár – Kiskunfélegyházi József Attila Általános Iskola – Chidren's rights seen through chidren's eyes >>

Workshop I/4. Digitális oktatás - Mesterséges intelligencia használata az oktatásban >>

Tar Zsuzsa, Oktatási Hivatal - eTwinning Magyarországi Szolgáltató Pont


2. szekció

Workshop 2/I. Pozitív pszichológia - Fejleszd az önbecsülésed és előzd meg a kiégést a pozitív pszichológia eszközeivel >>

Horváth Kitti, life és business coach, viselkedéselemző, jogász

Workshop 2/II. Pozitív pedagógia - Boldogságóra Program >>

Jozifek Zsófia, a Boldogságóra program szakmai koordinátora, Interkulturális Pszichológiai és Pedagógiai szakértő, drámapedagógus, színházi nevelési szakember

Workshop 2/III. Digitális oktatás - Mesterséges intelligencia használata az oktatásban >>

Tar Zsuzsa, Oktatási Hivatal - eTwinning Magyarországi Szolgáltató Pont

Workshop 2/IV. Projektpedagógia - Wellbeing az eTwinningben >> 

  • Benedek Judit, a Közép-magyarországi régió eTwinning nagykövete, tanár – Dunakeszi Radnóti Miklós Gimnázium
  • Skultéty Zoltánné, az Észak-magyarországi régió eTwinning nagykövete, tanár – Miskolci Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon
  • Wölferné Bugovics Magdolna, a Nyugat-dunántúli régió eTwinning nagykövete, tanár – Rumi Rajki István Általános Iskola