A listát oktatási szakemberek szavazatai alapján állítja össze. Az idei, szám szerint a 14. lista 45 ország 2369 szakértőjének szavazata alapján készült és 2020. szeptember 1-én jelent meg. A válaszadók 59 százaléka az üzleti életből és non-profit szektorból került ki és csupán 41 százalékuk dolgozik az oktatásban (túlnyomó többségük a felső- és felnőttoktatásban és csak kisebb részük az általános és középiskolai oktatásban).
A listához három allista is tartozik, amelyek arra hivatottak, hogy beazonosítsák a tanulási környezetet, ahol az eszközöket használják.
- Személyes és Szakmai Fejlődést Segítő Eszközök (Top 100 Tools for Personal & Professional Learning (): az egyének által saját fejlődésükre és tanulásukra használt digitális eszközök – a munkahelyeken és azokon kívül.
- Munkahelyi Tanulást Szolgáló Eszközök (Top 100 Tools for Workplace Learning (): olyan digitális eszközök, amelyek a munkahelyi tanulás tervezését és lebonyolítását támogatják.
- Oktatásra használt eszközök (Top 100 Tools for Education): a tanárok és diákok által általános és középiskolákban, egyetemeken és felnőttoktatásban használt digitális eszközök.
A 2020-as felmérés a tavaszi tantermen kívüli digitális munkarendet követően készült, így a lista betekintést nyújt abba, hogy az egyes tanulást támogató digitális eszközök miként, milyen területeken segítették az oktatást ebben a példa nélkül álló időszakban.
A lista alapján elkészített elemzés az alábbi fő tendenciákat állapítja meg:
- A YouTube megőrizte öt éve tartó első helyezését a listán. Ez a könnyen használható videóforrás máig népszerű mind a tanulók mind az oktatók körében.
- Zoom a 2019-es tizedik helyéről a második helyre emelkedett. Nyilvánvaló, hogy a videókonferenciák fontos szerepet töltenek be a távmunkában, a távolléti oktatásban és a családi kapcsolatok ápolásában is. Így a Zoom-ot a 2020-as év digitális eszközének is nevezi a lista készítője.
Hasonló tendenciát figyelhetünk meg számos további chat és videókonferenciás eszközzel kapcsolatban is. A Microsoft Teams 6 helyet ugrott előre és az előkelő ötödik helyre került, míg a Google Meet 77 hellyel a tizenhatodikra, a WhatsUp a tizedikre, a Flipgrid 34 hellyel előbbre a harmincnyolcadik helyre került a listán.
- A tanulói együttműködés eszközei nélkülözhetetlenné váltak az online oktatás időszakában. Bár a Slack (a Ms Teams nagy riválisa) 5 hellyel esett vissza, a Trello 8 hellyel jött fel és az Asana visszakerült a listára. Egy új platform, a ClickUp is megjelent.
Az online táblák (online whiteboards), mint az együttműködés eszközei, új kategória a listán. Itt az idei évben 3 új alkalmazás, a Mural, a Miro és a Microsoft Whiteboard került fel a Top 200-as listára
- Ebben az évben az email-es eszközök is újraéledtek.
- Google Classroom-hoz köthető a legnagyobb mozgás: 121 helyet szárnyalt felfelé és a 15. helyre került. Hasonló figyelhető meg a többi virtuális osztályteremmel kapcsolatban is. A Moodle például 14 helyet ugrott előre és 36. a listán.
- Egyes interaktivitást biztosító eszközök is fénykorukat élik és új szerepet kaptak a tantermen kívüli digitális munkarend időszaka alatt. A Kahoot a 24. helyen áll, a Quizizz 115 és a Socrative 31 és a Menitmeter 15 hellyel jött feljebb.
- LinkedIn első ízben előzi meg a Twitter-t, mint a legfontosabb közösségi oldal – bár mindkettő hátrébb csúszott néhány hellyel az idei évben.
- A LinkedIn Learning maradt az online kurzusok legnépszerűbb platformja, de jóval lejjebb került több hasonló társával együtt.
- Az Articulate továbbra is az első számú online kurzuskészítő eszköz, de mint a többi hasonló eszköz, ez is visszaszorult.
- Az idei évben 32 új, eddig nem szereplő eszköz került fel a listára.
Az osztályterembe való visszatérés az oktatásban valószínűleg hoz némi visszarendeződést a használt eszközök tekintetében, de az is világos, hogy a tanulás-tanítás 2020. március előtti rendje már nem áll vissza. Igény fogalmazódik meg az oktatás rugalmasabb módszerei iránt, ahogy az interaktivitás és a tanulói tevékenység is a tanórák fontos része kell, hogy maradjon. Így várhatólag a különböző digitális eszközök hangsúlyos szerepe a továbbiakban is megmarad.
Fekete Zsuzsa
eTwinning Nagykövet - Közép-dunántúli régió