Ma van a Föld Napja, mely a környezetvédelem és a fenntarthatóság fontosságára hívja fel a figyelmet.
Az idei évben a műanyagok veszélyeire fókuszál a világméretű mozgalom, melynek jelmondata: „Ki mondta, hogy nem tudod megváltoztatni a világot?”
Videó megtekintése >>Forrás: www.earthday.org
„A mindent uraló műanyagok is veszélyeztetik létünk alapját, az élővilág változatosságát, a biológiai sokféleséget. Az emberiség túlterjeszkedése agyonnyomja a vadvilágot, túlfogyasztunk és túlterjeszkedünk. Az emberiség beavatkozása a természet évezredes egyensúlyába veszélyezteti a vadonélők, köztük a beporzó rovarok, növények létét. A biológiai sokféleség csökkenésének 60%-áért étrendünk, pontosabban az állatok takarmánya felel. Sebezhetőségünkre figyelmeztet a Föld határainak átlépése is, arra, hogy ideje cselekedni - legyen az idei Föld napja is önszerveződő, közösségépítő! Tegyünk végre, kezdjük ma!”
Forrás: fna.hu/afoldnapja
A mai nap alkalmából összegyűjtöttük azokat az eTwinning projekteket és előadásokat, melyek a környezetvédelmet helyezték a középpontba.
"Bee the Change!" - The Importance of Biodiversity – 2023-ban indított, Magyarország, Málta és Törökország részvételével megvalósult projekt, mely a biodiverzitás fontosságára hívta fel a figyelmet. Alapítók: Pap Andrea (Pétervásárai Tamási Áron Általános Iskola) és Duygu Aktuğ (YNİFOÇA REHA MİDİLLİ ORTAOKULU). A projekt a nemzeti minősítést (NQL) és az európai minősítést (EQL) is elnyerte. „Tisztában vagyunk vele, hogy a biodiverzitás csökkenése komoly problémákat okozhat a jövőre nézve, ezért ennek fontosságát szeretnénk hangsúlyozni. A tevékenységeknek köszönhetően a kritikus gondolkodást és a kreativitást szeretnénk aktivizálni. Keressük a válaszokat a biodiverzitás megőrzésére is. A tantermeken belül és kívül is szeretnénk tevékenységet folytatni.” |
Funtastic Forest- from Seeds to Trees - 2023-ban indított, Csehország, Magyarország, Románia, Spanyolország, Törökország Örményország és Törökország részvételével megvalósult projekt, mely az erdők védelmére hívta fel a figyelmet. Alapítók: Pap Andrea (Pétervásárai Tamási Áron Általános Iskola) és Aysegul Miroflu Elgin (Çanakkale Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Sosyal Bilimler Lisesi). A projekt a nemzeti minősítést (NQL) és az európai minősítést (EQL) is elnyerte. „Célunk a környezetvédelem tudatosítása. Védjük a fákat és az erdőket. Kapcsoljuk össze az erdőt és a klímaváltozást. Ismerjünk meg más európai erdőtípusokat és ökoszisztémákat. Figyelemfelkeltő munkákat tervezünk e-könyvek, videók, poszterek és szabadtéri tevékenységek formájában. A digitális játékok segítségével szeretnénk bővíteni a jó gyakorlatok és tevékenységek gyűjteményét.” |
FORESTS= FOR EARTH’S TREES #eTw4Future – a 2022-ben indított projektben hét ország: Grúzia, Görögország, Horvátország, Lengyelország, Magyarország, Olaszország, Törökország működött együtt, huszonhat tanár és diákcsoportjuk bevonásával. Alapítók: Eleni Gyrelli (9th Primary School of Mytilene, Lesvos Mytilene, Greece) és Szana Andrea (Kiskunfélegyházi József Attila Általános Iskola). A projekt az ESE: Environmental and Sustainability Education-ra épül. A nemzetközi tanulócsoportok együtt dolgoztak, eszmét cseréltek, megvitatták gondolataikat és részt vettek a döntéshozatali folyamatban. A projekt a nemzeti minősítést (NQL) és az európai minősítést (EQL) is elnyerte. „Célunk, hogy felhívjuk a figyelmet a környezeti és éghajlati problémákra, motiválni szeretnénk minden résztvevőt - tanárokat és tanulókat arra, hogy felelősségteljes és aktív európai polgárok legyenek, hogy közösen oldjunk meg problémákat és sajátítsunk el digitális készségeket. A résztvevők megtanulják a környezet védelmét! Ők lesznek a környezetvédelmi kampányok nagykövetei!” |
A 2022-ben indított projektben Franciaország, Görögország, Horvátország, Lengyelország, Magyarország, Olaszország, Románia, Spanyolország, működött együtt, tanárok és diákcsoportok bevonásával. Alapítók: Tóth Éva (Budapesti Műszaki SzC Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikum) és Linda Evangelia Alexopoulou (ΣΥΓΧΡΟΝΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΚΟΤΡΩΝΗ, Nafpaktos, Görögország). A diákok a fenntarthatóság témakörében alapítottak cégeket, majd üzleti partnereket kerestek, akik együtt terveztek fenntartható iskolákat. A projekt a nemzeti minősítést (NQL) és az európai minősítést (EQL) is elnyerte. „Azok a kihívások, amelyekkel manapság az iskolák szembesülnek a fenntarthatósággal kapcsolatban, a következő kérdésekben foglalhatók össze: 1. Hogyan ültethető át a fenntarthatóság az iskolai környezetben? 2. Milyen az ideális iskolai környezet? 3. Válhatnak-e a tanulók a változás ágenseivé saját környezetükben? A „Building the New Normal” projekt fő koncepciója az Új Európai Bauhaus kezdeményezés elvein alapul, amely a fenntarthatóságot tágabb fogalomként használja, amely magában foglalja a környezeti fenntarthatóságot, a kulturális és esztétikai gazdagítást, valamint a befogadást a párbeszéd fejlesztésén keresztül. Így az online együttműködési partnermunka révén a projekt célja, a tanulók beavatása a fenntarthatóság alapelveibe és hogy tudatosítsa őket, és motiválja őket arra, hogy aktívabb szerepet vállaljanak iskolai környezetükben, ami arra ösztönzi őket, hogy felnőtt életükben felelős és aktív világpolgárokká váljanak.” |
#EarthDay2024